Мобільна версія сайту Головна сторінка » Новини » Місто і регіон » Міський голова О.В. Соколов звітує про діяльність у 2014 році

Міський голова О.В. Соколов звітує про діяльність у 2014 році

 
Рік, що за місяць наближається до свого завершення, був непростим для долі України та українців.

Зміни відбуваються в усіх сферах суспільного життя. Політичні процеси накладають відбиток на економіку, і сьогодні ми прагнемо зберегти та зміцнити власні досягнення, щоб потім мати основу для зростання. Хоча як країна, так і наше місто переживає нині об'єктивні труднощі, пов'язані з військовими діями на Сході країни.


Промисловий комплекс Чернігова у 2014 році працює в умовах скорочення попиту на продукцію підприємств, втрати ринків збуту (розуміємо, що це Крим, Донецька та Луганська області, Росія), нестачі обігових коштів через зменшення реалізації, обмеженої можливості використання кредитних ресурсів, зростання цін на сировину та енергоресурси.

За розрахунками, обсяги виробництва промислової продукції за підсумками січня-вересня року зменшилися порівняно з відповідним періодом минулого року на б%. За підсумками року очікується, що спад виробництва складе 7,6%.

Упродовж 9 місяців підприємства міста реалізували промислову продукцію майже на рівні відповідного періоду минулого року на суму 4,3 млрд грн. при тому, що індекс споживчих цін в Україні за 9 місяців становив 116,2%, а по Чернігівській області — 117,7%.

За межі України чернігівські виробничники реалізували продукції на суму понад 520 млн грн. Найбільше експортували продукції підприємства машинобудування, текстильного виробництва, виробництва одягу, шкіри та виробів зі шкіри, виробництва харчових продуктів і напоїв.

Успішно в 2014 році працюють ПАТ «Продовольча компанія «Ясен», ПАТ «Чернігівська кондитерська фабрика «Стріла», ТОВ «Новофіл», ПрАТ «Чернігівська взуттєва фабрика «Берегиня», ПАТ «Поліграфічно-видавничий комплекс «Десна», ПАТ «Будіндустрія», ПрАТ «Чернігівський механічний завод», TOB «ТАН», ТОВ «Компанія «Спорттехніка».

Попри труднощі фінансово-господарської діяльності, підприємства міста продовжують вкладати кошти у власний розвиток: закупати сучасне обладнання, відкривати нові торгові точки, здійснювати реконструкції виробничих потужностей та освоювати випуск нових видів продукції.

Основними проблемами, що ускладнюють роботу промислового комплексу Чернігова, є повільна адаптація ключових підприємств міста до нових ринкових умов, висока енергоємність виробництва, наявність контрафактних товарів на ринку, що призводить до низької конкурентоздатності випущеної продукції. Крім того, затримки з відшкодуванням ПДВ у зв'язку зі складною ситуацією в країні вимивають наявні оборотні кошти підприємств. Так, із початку року держава заборгувала ТОВ «Пласт-Бокс Україна» близько 3 млн грн.

На жаль, більшість проблем промислових підприємств знаходиться поза межами компетенції міської влади. Для вирішення цих питань необхідні стабілізація ситуації в Україні, суттєві інвестиції в оновлення виробництва, доступні кредитні ресурси, посилення митного контролю за ввезенням товарів на територію України.

Робота промисловості впливає на рівень заробітної плати в Чернігові. Середньомісячна номінальна заробітна плата одного штатного працівника за підсумками 9 місяців становила 2669 грн., що на 6,3% більше порівняно з відповідним періодом минулого року. Проблемною залишається виплата заборгованості із заробітної плати. Станом на 1 листопада в місті налічується 26 підприємств-боржни-ків, із них 15 — економічно активних, вісім — банкрутів та три, що призупинили свою діяльність. За 10 місяців ситуація із виплатою заборгованості не покращилась — борги зросли на 280 тис. грн. (порівняно з початком року) і склали 10,6 млн грн. Таке зростання зумовлене, перш за все, нестабільною економічною та політичною ситуацією в державі.

Найбільшими боржниками є підприємства будівельної галузі ПАТ «БК «Домобудівник» (2,4 млн грн.) та ПАТ «Чернігівбуд» зі структурними підрозділами (2,3 млн грн.). Крім того, з причини виникнення проблем із поставкою продукції до Росії серед боржників знов знаходиться ПАТ «Чернігівський завод радіоприладів» (сума боргу сягає 1 млн грн.). Водночас із початку року борги ліквідували 19 підприємств міста на суму більш ніж 1 млн грн., серед них — ПАТ ВТФ «Сіверянка», КП «Облавтосервіс», ТОВ «Шляхо-будівельне управління № 14», ПрАТ «Чернігівський Янтар» та інші. Питання заборгованості із заробітної плати, що виникла на підприємствах міста, перебуває на постійному контролі.

Питання виплати заробітної плати належить до особливо важливих, оскільки саме податок із доходів фізичних осіб продовжує залишатися основним джерелом наповнення міського бюджету.

За 9 місяців 2014 року загальний обсяг міського бюджету міста Чернігова за доходами склав майже 836,6 млн грн. Досягнуто приросту до відповідного показника минулого року на 12%, або на 89 млн грн., причому збільшувались як обсяги власних надходжень (на 3%), так і трансферти з державного та обласного бюджетів (на 22%).

Податку на доходи фізичних осіб, що продовжує займати домінуючу позицію в ресурсному забезпеченні міського бюджету, отримано майже 234 млн грн., що на 3,3% більше порівняно з відповідним періодом 2013 року.

Завдяки проведеній роботі щодо інвентаризації, незалежної оцінки та внесення відповідних змін до договорів оренди цілісних майнових комплексів КЕП «Чернігівська ТЕЦ» та ПАТ «Облтеплокомуненерго», порівняно з аналогічним періодом 2013 року надходження від орендної плати до міського бюджету міста збільшились у 1,5 разу, або на 4,9 млн грн.

У звітному періоді продовжена тенденція щодо зростання обсягу бюджету розвитку майже на 15%, або на 6,6 млн грн. (із 44,8 млн грн. за січень-вересень 2013 року до 51,5 млн грн. за 9 місяців 2014 року). Це досягнуто завдяки відповідному зростанню надходжень єдиного податку на 14,5%.

Також слід зазначити, що впродовж року всі без виключення розпорядники коштів міського бюджету дотримувались жорсткого режиму економії бюджетних коштів та посилення фінансово-бюджетної дисципліни. Завдяки проведеній роботі, у тому числі й відпусткам за власний рахунок, незабезпеченість коштами на оплату праці працівникам закладів охорони здоров'я та освіти вдалося скоротити на 20 млн грн.

Ситуація на ринку праці в місті залишається керованою. За 9 місяців року за допомогою до міського центру зайнятості звернулись 8360 громадян, що залишається на рівні минулого року. Між тим, із них статус безробітних отримали майже 4800 осіб, що на 12% менше минулорічного показника. Міський центр зайнятості продовжує роботу з надання повного спектру соціальних послуг незайнятому населенню та роботодавцям.

У сфері підприємництва ми спостерігаємо скорочення числа офіційно зареєстрованих фізичних осіб — підприємців приблизно на 20%. Хоча за 9 місяців надходження до місцевого бюджету від діяльності суб'єктів малого підприємництва становили 115 млн грн., що на 4% більше порівняно з аналогічним періодом минулого року. Позитивна тенденція зростання показника має зберегтися і до кінця року.

Для Чернігова нагальними питаннями у сфері підтримки та розвитку сектору малого підприємництва є не стільки збільшення кількісних показників виробничої сфери, скільки створення нових робочих місць, підвищення прибутковості підприємства та заробітної плати працівників, рівень якої в цій сфері є значно нижчим за середній по місту та області. Однією з причин переходу підприємців у «тіньовий сектор» фахівці називають високу ставку Єдиного соціального внеску (34,7%, а при укладанні договору про страхування — 36,6%). Хоча вже розроблено законопроект, що регулює розмежування ставок соціального внеску залежно від розміру заробітної плати, який знаходиться у парламенті. Тож від новообраної Верховної Ради України будемо чекати позитивних змін у цій сфері.

Як і в попередні роки, найбільш привабливою для малого бізнесу залишається сфера торгівлі та послуг, адже тут не потрібен значний фінансовий капітал. У результаті розширення торгової мережі в Чернігові працюють понад 50 супермаркетів та універсамів. За рахунок впровадження сучасних підходів ведення торгівлі намітилася стійка тенденція до збільшення обсягів товарообігу. Роздрібний товарообіг міста Чернігова, який займає 42% в товарообігу області, на кінець поточного року очікується в сумі 7,4 млрд грн.

Значно менша кількість підприємців (близько 4 тис.) займається наданням населенню різноманітних послуг. На кінець року обсяг реалізованих послуг у Чернігові очікується в сумі майже 2 млрд грн., у середньому за рік кожен чернігівець отримає послуг на суму майже 9 тис. грн. За підсумками 2014 року обсяги капітальних вкладень, освоєних суб'єктами підприємницької діяльності міста, без урахування малих підприємств очікуються на рівні 602 млн грн., що за розрахунками на 21% менше, ніж у 2013 році.

Спільними зусиллями влади, представників господарюючих суб'єктів було відновлено потік туристів із Республіки Білорусь, який украй знизився в І півріччі. Друге півріччя 2014 року характеризувалося активізацією відвідання Чернігова гостями з республіки Білорусь. Це дозволило зберегти робочі місця в торговельних мережах Чернігова та сплату відповідних податків.

Понад два роки в місті працює Центр надання адміністративних послуг. Цього року до Центру звернулися 64 тис. фізичних та юридичних осіб, що на 38% більше, аніж торік. Усього в адмінцентрі надаються 173 адміністративні послуги 29 адміністративними та дозвільними органами.

У сфері архітектури та будівництва цього року тривала реалізація положень основних містобудівних документів — Генерального плану розвитку міста, Детального плану центральної частини міста та іншої містобудівної документації. Цього року затверджений Детальний план території третього мікрорайону житлового району «Масани». Надано містобудівні умови та обмеження забудови земельних ділянок комунальному підприємству «Чернігівбудінвест» для будівництва ряду багатоповерхових житлових будинків та магазину квітів на вул. Незалежності.



Станом на 1 листопада в експлуатацію введено 53,5 тис. кв. м житла, а до кінця року планується ввести ще близько 26,5 тисячі кв. м. Загалом, маємо вийти на 80 тис. кв. м. Для порівняння: у 2013 році здано в експлуатацію 96,3 тис. кв. м житлових площ.

В умовах скорочення фінансових ресурсів підтримка міських цільових програм у галузі житлово-комунального господарства цього року не була повноцінною.

За 10 місяців року на ремонт та утримання доріг у місті витрачено 8,6 млн грн., на понад 100 вулицях проведений ямковий ремонт, капітально відремонтовані проїжджа частина вулиць Київської, Толстого, 50 років СРСР, тротуари по вул. Рокоссовського. Розпочинається ремонт вулиці Кільцевої. Встановлено понад 150 дорожніх знаків, виконано ремонт засобів регулювання дорожнього руху, відновлена дорожня розмітка на 70 пішохідних переходах, розпочаті роботи з будівництва світлофорних об'єктів на перехрестях вул. Ріпкинська — Старобілоуська та вул. Шевченка — Малиновського.

На капітальний ремонт житлового фонду комунальної власності витрачено 2,3 млн грн., що вдвічі менше запланованого, поточний ремонт виконаний на суму майже 8 млн грн.

Програма освітлення міста є однією з тих, що принесла позитивний ефект. За час її дії з 2005 року відсоток зовнішнього освітлення підвищився із 65% до 93%, виконано капітальний ремонт мереж зовнішнього освітлення 200 вулиць міста. Зараз тривають роботи з капітального ремонту мереж зовнішнього освітлення бульвару по проспекту Миру, будівництва мереж зовнішнього освітлення від автомобільного мосту до вул. Лісковицької, ідеться також про реконструкцію мереж зовнішнього освітлення вул. Дніпровська.

У рамках виконання Програми реконструкції та відновлення дитячих ігрових і спортивних майданчиків у 2014 році встановлено 20 комплектів дитячого ігрового обладнання на загальну суму майже 400 тис. грн.

Попри фінансові труднощі, комунальне підприємство «Зеленбуд» постійно дбає про благоустрій чернігівських парків та скверів. У центрі міста з весни до осені клумби мають ошатний вигляд. Цієї осені висаджені дерева й кущі, зроблено багаторічні квітники на Привокзальній площі, площі Дружби народів, площі Перемоги, по вул. Щорса.

Проводяться роботи з розчищення русла річки Стрижень — зараз триває розчищення русла річки від мулу. Виконавець робіт ТОВ «Будівельна компанія «ПМК-55» освоїла понад 310 тис. грн. Комунальне шляхо-будівельне підприємство вживає заходи щодо відновлення та підтримання сприятливого гідрологічного й санітарного стану річки. Проведено очищення водного дзеркала та прибережної смуги Стрижня в межах Чернігова.

Підприємства житлово-комунального господарства провели підготовку до опалювального сезону 2014—2015 років. Опалювальний сезон розпочався пізніше традиційних строків, однак проходить у нормальному режимі. І в сучасних умовах особливо важливим фактом є те, що Чернігівська ТЕЦ до кінця опалювального сезону вугіллям забезпечена.

Міські програми щодо ремонту покрівель житлових будинків, доріг, покращення освітлення, встановлення дитячих майданчиків продовжуватимуть діяти і наступного року.

Робота міського транспорту в 2014 році не зазнала суттєвих змін. На 44 автобусних і 9 тролейбусних маршрутах щоденно працюють 360 автобусів різної пасажиро-місткості та 65 тролейбусів. Місто цього року придбало 2 тролейбуси марки «Еталон-12110» («Барвінок») у розстрочку. Для нас особливо бажаною залишається відновлення дії загальнодержавної програми щодо придбання електротранспорту на умовах співфінансування 50% на 50%. Необхідним також є доступ перевізників до дешевих кредитних коштів. Адже при вартості тролейбуса понад 2 млн грн., міського автобуса середньої місткості — 370 тис. грн. та високих відсотків по кредитах наразі перевізники не в змозі закуповувати необхідну кількість рухомого складу, щоб оновити транспорт на маршрутах. Для розвитку транспортної системи міста ми розпочали перемовини з Європейським банком реконструкції та розвитку. Ідеться про залучення кредитних коштів на оновлення рухомого складу «Чернігівського тролейбусного управління» та реконструкцію тролейбусної мережі, у тому числі розглядається можливість будівництва тролейбусної лінії по вул. 50 років ВЛКСМ.

Чернігів, зважаючи на значну кількість пільгових категорій населення, має свої особливості. Наш обласний центр чи не єдиний в Україні, де здійснюються безкоштовні перевезення пільговиків до дачних масивів. Цього року вони виконувалися від 22 квітня до 30 вересня щовівторка та щочетверга. За цей час перевезено майже 638 тис. пасажирів.

Наступного року ми маємо враховувати допомогу і підтримку людям, які переселилися з Криму та східних областей України. За офіційними даними органів соціального забезпечення, у Чернігові на облік взято майже 1300 сімей, які перемістилися з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції. Для перекриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, виплачені кошти в сумі 685 тис. грн. для майже 400 родин. Крім того, 630 сім'ям призначена щомісячна соціальна допомога як особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території та зони АТО. Із міського бюджету матеріальну допомогу отримали 162 переселенці. Із числа переселенців надано статус безробітних вже 71 особі, із них працевлаштовано 26 осіб. Зараз на обліку перебувають 50 безробітних громадян цієї категорії.

До дошкільних навчальних закладів влаштовано 89 дітей, у школах навчаються майже 250 учнів із Криму, Луганської та Донецької областей. Усі вони забезпечені підручниками, залучені до поза-класної та позашкільної роботи, їм надається соціально-психологічна допомога.

Інше питання — допомога учасникам антитерористичної операції та членам їхніх родин.

Сьогодні міська рада має схвалити відповідну Програму, що визначає основні напрями підтримки цієї категорії громадян. Звичайно, не все залежить від місцевої влади, основні механізми допомоги мають визначатися державою, однак у межах власних повноважень ми передбачаємо допомогу учасникам АТО та членам їхніх сімей. На сьогодні з міського бюджету матеріальну допомогу отримали 243 бійці або члени їхніх сімей на суму понад 120 тис. грн. Також виділено кошти членам родин загиблих. Но-возаводська та Деснянська районні у місті ради схвалили рішення про звільнення таких родин від сплати вартості житлово-комунальних послуг на 50% (інші 50% відшкодовує держава). Комплексно вивчається питання виділення землі учасникам АТО, та для цього необхідно вносити відповідні зміни до Генерального плану міста.

Бійцям у зоні АТО структурними підрозділами міської ради надано допомогу майже на 1 млн грн., крім того, бійцям 13-го та 41-го тоді ще батальйонів територіальної оборони скеровано допомогу на суму майже 500 тис. грн.

Гуманітарна сфера міста також відчуває вплив суспільно-політичної ситуації. У дитячих садках і школах слід намагатися мінімізувати негативну дію складних умов, аби діти не відчували труднощів, мали всі необхідні умови для навчання та виховання — забезпечені гарячим харчуванням, були в комфортних умовах. До речі, на харчування учнів 1—4 класів та на оплату 50% вартості харчування в дитсадках у січні-вересні профі-нансовано 11,5 млн грн., що на 6% більше, аніж за цей період торік.

Стоїть завдання впровадження новітніх технологій у педагогічний процес. У загальноосвітніх навчальних закладах встановлено 57 навчальних комп'ютерних комплексів, усі заклади підключено до мережі Інтернет. Однак кількість учнів у навчальних закладах Чернігова досягає 22,6 на один персональний комп'ютер, тоді як в області цей показник становить майже 10 учнів. Ця проблема, без сумніву, потребує вирішення.

Так само не знімаємо з порядку денного будівництво дитячого садка в мікрорайоні Масани, однак питання фінансування об'єкта залишається відкритим. Також у планах — реконструкція будівлі на вул. Коцюбинського, 50 А для влаштування дошкільного навчального закладу.

В освітніх закладах Чернігова триває впровадження Програми енергозбереження. У рамках проекту НЕФКО проводяться роботи щодо заміни вікон у ліцеї № 22 та школі № 20. У школах № 2 та № 9 ці роботи вже завершено. Загальна вартість проекту складає 3,9 млн грн., із яких 0,9 млн грн. — кошти місцевого бюджету. Технічні та організаційні заходи дозволили заощадити за 10 місяців року понад 1 млн грн. І в подальшому маємо працювати в напрямку енергозбереження, бо в сучасних умовах іншого шляху просто немає.

Потреби медичної галузі в 2014 році в Чернігові профінансовано в розмірі понад 184 млн грн., що на 7 млн більше, аніж на цей час минулого року.

Для поліпшення медикаментозного забезпечення хворих на цукровий діабет до коштів передбачених державною субвенцією на інсуліни (4,5 млн грн.), були додатково виділені кошти міського бюджету — понад 460 тис грн. на інсуліни та 550 тис. грн. на таблетовані цукрознижувальні препарати. На жаль, різке зростання цін на вказані препарати призвело до зниження рівня медикаментозного забезпечення цієї категорії хворих із 83% на початку року до 53% сьогодні.

Недоліки фінансового забезпечення медицини наскільки можна компенсуються фаховим рівнем наших спеціалістів. Із січня 2014 року на базі Чернігівської міської лікарні № 2 працює кардіологічне відділення № 1 для надання медичної допомоги хворим після операцій на серці. Спеціалісти відділення цього року почали робити операції із застосуванням апарата штучного кровообігу, вже проведено 7 таких оперативних втручань.

На базі лікарні № 4 до 40 ліжок розширено відділення «Хоспіс». У пологовому будинку відкрито відділення екстрагенітальної патології для вагітних із тяжкою патологією.

У Центрі мікрохірургії ока, що функціонує на базі поліклініки Чернігівської міської лікарні № 2, за 10 місяців року проведено понад 560 операцій, що вдвічі більше, аніж торік.

У місті триває впровадження засад сімейної медицини, що сприяє наближенню первинної медико-са-нітарної допомоги до жителів міста. У закладах охорони здоров'я міської ради функціонують 75 дільниць загальної практики — сімейної медицини, на яких працюють 73 лікарі загальної практики — сімейної медицини. За якими правилами в подальшому розвиватиметься медична галузь Чернігова, залежить від рішень на найвищому рівні, оскільки медицина потребує реформування.

У 2014 році в м. Чернігові за ініціативи управління культури Чернігівської міської ради відбулося 36 загальноміських культурно-мистецьких заходів, у тому числі 10 фестивалів культури і мистецтв. Працівники культури Чернігова активно включилися в роботу, спрямовану на підтримку військових, що беруть участь в АТО. Ідеться не тільки про матеріальну підтримку, але й мистецьку, проведення благодійних заходів.

У сфері молодіжної політики, спорту, туризму триває планова робота, хоча фінансові проблеми не дозволили цього року проводити традиційний у Чернігові конкурс проектів молодіжних громадських організацій. Натомість міська влада продовжує підтримувати низку громадських організацій, що працюють з уразливими категоріями населення, через відповідну цільову програму.



Продовжувалося позиціонування Чернігова на внутрішньому та зовнішньому ринку туристичних послуг. Проводились презентацій-но-інформаційні тури для представників всеукраїнських та регіональних ЗМІ.

Висвітлення туристичного потенціалу міста в друкованих та електронних ЗМІ, телепрограмах сприяє зміцненню позитивного туристичного іміджу міста Чернігова. За останні роки місто стало більш відомим на туристичному ринку України та близького зарубіжжя. Розпочалася робота щодо популяризації в місті велоспорту та облаштування необхідної інфраструктури.

Органи місцевого самоврядування Чернігова прагнуть працювати відкрито та прозоро. На сьогодні до Чернігівської міської ради надійшло майже 5000 письмових звернень громадян, із яких через органи влади вищого рівня — 670. Від початку року до міськради надійшло понад 270 запитів на публічну інформацію.

Робота зі зверненнями громадян та запитами на публічну інформацію в Чернігівській міській раді ведеться відповідно до вимог діючого законодавства.

Органи міської та Деснянської і Новозаводської районних у місті рад забезпечили створення всіх необхідних умов для проведення позачергових виборів Президента України і Верховної Ради України.

Між тим, саме у відкритості є чимало нарікань з боку громадських експертів. Так, за результатами досліджень громадських організацій рівень публічності органів місцевого самоврядування Чернігова знизився, наше місто посіло 16 місце із 24. Натомість публічність виконавчих органів Чернігівської міської ради є найвищою на місцевому рівні — майже вдвічі перевищує публічність депутатського корпусу та на 18% — міського голови. У цілому рівень публічності органів місцевого самоврядування Чернігова кваліфіковано як задовільний завдяки високим показникам критеріїв «Адміністративні послуги» та «Доступ до публічної інформації». Тож у цьому напрямку нам разом є ще над чим працювати.

У цілому, як у подальшому розвиватимуться місцеві громади, багато в чому залежить від проведення реформи місцевого самоврядування. Доленосні рішення мають ухвалити депутати новообраної Верховної Ради України, їхньою метою є формування спроможних територіальних громад.

На найвищому державному рівні проголошено, що завданням реформи місцевого самоврядування є децентралізація системи влади, фінансова самодостатність громад, підвищення їх спроможності, а також відповідальність органів місцевого самоврядування перед громадою і державою. Впровадження реформи дасть поштовх динамічному та збалансованому розвитку регіонів, забезпечить рівні можливості та гарантований рівень публічних послуг незалежно від місця проживання.

Щиро сподіваюся, що цього разу держава делегує громадам повноваження та фінансові ресурси для їх забезпечення. А працювати відповідально, впевнений, органи місцевого самоврядування зможуть.

Ірина Синельник, «Чернігівські відомості», № 48 (1236) від 26 листопада 2014 року

Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш Telegram.

Теги: О.В. Соколов, звіту, Ірина Синельник, «Чернігівські відомості»

Додати в: