Мобільна версія сайту Головна сторінка » Новини » Місто і регіон » Перевізники б'ються - пасажири радіють

Перевізники б'ються - пасажири радіють

 
В дії приказки «Пани чубляться, а в мужиків чуби тріщать» бувають виключення. Від боротьби між перевізниками за автобусний маршрут «Чернігів - Ріпки» поки що виграють пасажири, які можуть всього за З гривні подолати відстань у... 38 кілометрів.

На сьогодні легальні автоперевезення у Ріпкінському напрямку здійснюють дві компанії: Ріпкінське АТП і ДП «Пассервіс» (дочірнє підприємство ВАТ «Чернігівавтосервіс», колишнього автопарку).

«За бортом»

Вони б мирно й продуктивно співіснували, якби не однофамілець російського письменника Максима Горького - приватний автоперевізник Геннадій Пешков.

Він кілька років возив людей цим маршрутом, доки чиновники надумали його віддати ДП «Пассервіс». Тобто, даруйте на слові, не «віддати», а підприємство виграло конкурс. Хоча підлеглі Пешкова дотримуються саме першого формулювання: віддали!

Розуміючи, що конкурувати з таким монстром, як «Чернігівавтосервіс», йому не під силу, Пешков вирішив взяти хитрістю. Він, за словами директора Ріпкінського АТП Сергія Ткаченка, відправляється звідкись «з-під паркану» хвилин за 10 до відправлення з автостанції автобусів Ріпкінського АТП або «автосервісу».

Спокушуючи нижчою ціною, Пешков став переманювати пасажирів до себе. І ті пішли. Яка їм різниця, хто повезе? Головне, як і по чім. Претензії до якості автобусів Пешкова пред’явити важко, та й дозвіл на перевезення пасажирів він має. Ось тільки чиновницького «конкурсу» на маршрут не вигравав.

Догралися

- Ми повністю відпрацювали Ріп-кінській район у боротьбі з перевізниками, які не мають юридичних прав на перевезення пасажирів, - зазначив Петро Головач, директор Департаменту житлово-комунального господарства, регіонального розвитку та інфраструктури Чернігівської облдержадміністрації. - Виявлено ЗО «нелегальних» рейсів. Хоча називати їх так не можна, оскільки перевізник ліцензію на перевезення пасажирів має, але не має договірних відносин з облдержадміністрацією.

Намагаючись викинути Пешкова з маршруту, «Пассервіс» також знизив вартість проїзду. А той із відповіддю не забарився. Ріпкинське АТП, за словами свого директора, також трохи погралося в цю гру. Але відступило, бо має слабші фінансові потужності.

- Сьогодні ми возимо пасажирів з Чернігова до Ріпок за 10 гривень, -говорить директор АТП, - затверджений договором тариф.

А Пешков із «Пассервісом» догралися до того, що останній вже півроку возить людей до Ріпок за «соціалістичним тарифом» - по 3 гривні. І буде, як обіцяв керівник ДП «Пассервіс», до кінця 2014 року возити.

За пасажирів, які регулярно користуються вказаним маршрутом, можна тільки порадіти: проїхати 40 км коштує майже стільки ж, як проїзд «маршруткою» в обласному центрі. Реальна конкуренція ощасливила пасажирів. А не як звичайно буває: змова конкурентів і спільне збільшення ціни.

Майже ліричні запитання

Так, Пешков, не відправляючись від автостанції, їздить незаконно. Але чому таке ж питання нікого не хвилює у випадку із відправленням «з-під паркану» автобусів маршрутом «Чернігів

- Київ»? Ті, які щодня виконують «нерегулярні перевезення».

Сідати в автобус, що відправляється з автостанції, нібито комфортніше і безпечніше. Але скажіть це тим пасажирам, що відправляються на Київ рейсом з центрального автовокзалу Чернігова, але їх довозять лише до готелю «Україна» і пропонують або пересісти у маршрутку, або... «йти лісом». До того лісу, що на станції «Лісова» у Києві, від готелю «Україна» близько 140 кілометрів.

Хтось притяг винуватців до відповідальності? Хоча б автостанцію, де пасажир купив квиток на проїзд з усіма законними зручностями, страховкою, та ще й доплатив за послуги станції.

Пешков не платить податків? А чи платить їх центральна автостанція Чернігова, коли пасажира («плюнувши» йому в обличчя), перевантажують в «лівий» автобус? Та й пасажир від цього відчуває сором і приниження. Чи сплачують податки законні перевізники, у яких водій бере з пасажирів плату в кишеню, без квитків?

А ті, хто виконують перевезення як годиться і сплачують податки, сподіваються, що ті гроші повернуться з державної скарбниці у вигляді ремонту доріг, компенсацій за пільговиків тощо. А не перетворяться на золотий батон в палаці якогось високого посадовця.

Пасажири, які отримують квиток, застраховані. А чи мало випадків, коли постраждалий роками марно намагається «вибити» у страхової компанії свої гроші?

Чи не тому, за всіх описаних чиновниками переваг повністю легальних рейсів, пасажир все одно користується тими, які вигідні особисто йому саме сьогодні, зараз, в цю мить?

Не людьми, а цифрами

Так, у випадку з Ріпкінським АТП, шкода колектив підприємства, який лише за цей рік скоротився з 41 до 31 чоловіка. Люди втратили роботу, яку в райцентрі не просто знайти. Проте з проїздом до Чернігова по 3 грн. у них з’явилася можливість працювати в обласному центрі.

Щодо ДП «Пассервіс», який возить пасажирів по Чернігову за 2,5 гривень, а до Ріпок - всього лише за 3, виникає запитання: чи не на цих 2,5 грн. вони так збагатилися, що можуть безстроково воювати із Пєшковим і возити до Ріпок по троячці?

Якщо так, то чи є економічно обґрунтованими міські тарифи підприємства, затверджені чернігівським міськвиконкомом? Звісно ж, у випадку, якщо міська влада відстоює інтереси мешканців міста, а не перевізників.

- Додумувати щось - це Ваша справа, - сказав з цього приводу чернігівський мер Олександр Соколов.

- Я ж думаю мовою цифр по місту Чернігову.

Якимись цифрами «думає» і заступник директора ДП «Пассервіс» Сергій Вакуленко, який про вартість проїзду від Чернігова до Ріпок сказав ще минулого року: «Три гривні - це оптимальна ціна».

Люди припускають: колись перевізники маршруту «Чернігів - Ріпки» все ж таки домовляться або хтось з них оголосить капітуляцію. І тоді «казковий» тариф зросте в багато-багато разів та стане більшим за економічно обґрунтований.

Можливо, Пешков і є... «великий хитрун», але своєю діяльністю він спричинив падіння цін на деяких маршрутах, тобто зробив користь для простих пасажирів. Тих, яким і 1 гривня - гроші.

Ось уже «Пассервіс» пропонує маршрут «Ріпки-Чернігів-Київ» (175 км) за... 30 гривень, в той час, як більшість перевізників з Чернігова у Київ (135 км) беруть по 50 гривень, а нещодавно замахнулися й на 60.

Невже людство («в особі» мешканців Ріпок) на порозі дійсно економічно обґрунтованих тарифів? Об’єктивно обґрунтованих, а не словами перевізників та чиновників.

Ігор Стах, "Чернігівщина" № 16 (468) від 17 квітня 2014

Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш Telegram.

Теги: автоперевезення, Ігор Стах, "Чернігівщина"

Додати в: