Создатель центра "Янголятко" Неля Лавриненко шла к своей мечте 10 лет
Вдохновительница и организатор Центра раннего развития ребенка «Янголятко» Неля Лавриненко сколько себя помнит – мечтала учить детей. Все жизненные вехи на этом пути были подчинены выполнению этой цели. Если образование – то педагогическое. Если тренинги – то по новым методикам преподавания. Если полезные знакомства – то среди педагогов и преподавателей. Ради реализации дела всей жизни она готова была даже несколько лет сидеть без зарплаты. Неудивительно, что такие усилия дали плоды – сегодня у Центра «Янголятко» свыше сотни воспитанников, множество почитателей в лице благодарных пап и мам, а сам Центр два раза становился лауреатом всеукраинского конкурса для деловых женщин «Предпринимательский талант Украины».
В 2013-м «Янголятко» победило в номинации «Социально ответственный бизнес», а в 2015-м – в номинации «Бизнес от человека к человеку». Почему пропустили 2014-й год? Как признается лидер Центра – просто не успели, слишком уж заняты были по основной работе. Мы решили побеседовать с Нелей Лавриненко, выведать секреты успеха настоящей черниговской Мэри Поппинс.

В 2013-м «Янголятко» победило в номинации «Социально ответственный бизнес», а в 2015-м – в номинации «Бизнес от человека к человеку». Почему пропустили 2014-й год? Как признается лидер Центра – просто не успели, слишком уж заняты были по основной работе. Мы решили побеседовать с Нелей Лавриненко, выведать секреты успеха настоящей черниговской Мэри Поппинс.

Неля Лавриненко с дипломом и наградой конкурса "Предпринимательский талант Украины"
Разговор начался с самого конкурса. На прекрасном украинском пани Неля рассказала обо всех нюансах. Кстати, общение на родном языке – это не просто дань моде, а принципиальная позиция «Янголятка» и родителей малышей, занимающихся здесь. Ведь государственным языком каждый педагог Центра должен владеть в совершенстве.
- Конкурс «Підприємницький талант України» - загальнонаціональний. Туди може подати заявку будь-хто. Заповнюєш анкету, розповідаєш про свій бізнес. Є опитування, є експертна комісія, тобто, журі, є навіть аудиторська фірма, яка перевіряє достовірність наданих даних.
- Ого!
- Так! Спочатку визначаються переможці в номінаціях. Тоді між ними обирається основний переможець, який отримує головний приз – 70 тисяч гривень на розвиток власного бізнесу (його отримала дівчина з Києва, вона займається виготовленням іграшки, що розвиває розвиток дрібної моторики).
- А чому у вас у 2013-му році одна номінація, а за два роки – інша?
- Ми і далі лишаємося соціально відповідальним бізнесом, але ми зважили на те, що практично 90% наших клієнтів лишаються з нами, незалежно від того – випустилися вони від нас чи пішли до школи. Тобто, ми працюємо не лише з дитиною, а й з родиною, допомагаємо і далі вести по життю нашого вихованця. Це наш індивідуальний підхід до кожного. Це важко. Колосально важко. Кількість дітей збільшується, відтак росте і відповідальність, і все важче втримати ту індивідуальність.


- Мами ваші вимогливі?
- Вимогливі. Є випадки, коли дитину вже у рочок приводять на заняття і дивуються, чому ми не вчимо літери. Ми пояснюємо: що дитину можна навчити відрізняти літеру А від літери Б. Але чи є в цьому сенс? Бо ці літери – то лише графічне зображення для дитини такого віку. З числами та алфавітом ми знайомимо дітей з дворічного віку, але наша програма так розпланована, що це відбувається поступово. Ми пояснюємо батькам: не сваріть дитину, якщо вона все одразу не запам‘ятає. Вона просто може не схотіти відповідати. Дорослі ж як чинять? Ставлять дитинку на стільчик – розкажи віршика. Один сам на сам може розказати, а на широкий загал – закритися. Тому варто розуміти, що все, що відбувається навколо дитини – воно накопичується і відкладається. І результат з‘являється тоді, коли прийде час.
- Повернімося трішки до конкурсу. Хто були вашими основними конкурентками?
- Я відслідковую цей конкурс, його події. Але цей рік видався непростим для мене. Чесно кажучи, я не очікувала перемоги. Ми навіть заявку подавали не стільки для участі, а щоб потрапити на науково-практичну конференцію, яка передує церемонії нагородження. Там все дуже серйозно. Цілий день йдуть навчання. Саме там «акули бізнесу» розкривають усі свої секрети. Ось це і хотілося послухати. Часто попит на це настільки шалений, що організатори навіть не дозволяють брати із собою на нагородження якийсь супровід чи когось із рідні. Багато учасниць було. Тому – тільки безпосередні номінанти. Ми не очікували якоїсь серйозної нагороди. Новина про перемогу нас застала зненацька. Я якраз вела вечірню групу дошкільнят. Телефон був на віброрежимі. Він просто розривався. Доводилося постійно скидати виклики, бо заважили роботі. Як тільки закінчилося заняття, беру слухавку – а мене всі вітають. І поки не зайшла на сайт і не побачила новину – все ніяк не могла зрозуміти – що ж то за привітання.
- Але ж хто були конкурентками вашими?
- Різні. Ми розділили перемогу в номінації «Бізнес від людини до людини» з ще однією конкурсанткою – вона надає індивідуальні консультації з питань ведення фінансів у сім‘ї. Це столична компанія. Взагалі, киян на конкурсі було найбільше. Були учасниці з Тернополя, з Чернігова – студія «Макошь», Центр розвитку «Індіго», «Private language school», бухгалтерська фірма, й інші. Що ще мене вразило на конкурсі – там було чимало представників сімейного бізнесу.
- А ваш бізнес – сімейний?
- Ні (сміється), мої сестри займаються зовсім іншими справами.
- Загалом, в Чернігові зараз дуже популярні дитячі центри розвитку.
- Ну всі інші, окрім «Розумки» (їм 7 років) і нас (ми цього року святкуємо 5-тиріччя) з‘явилися набагато пізніше. Але ідея створення центру розвитку дитини у мене була ще з 90-х років. Я сама за освітою педагог. У школу я прийшла працювати у 97-му році. І десь наприкінці 90-х я дуже часто їздила закордон у відрядження. Я відвідувала школи та освітні заклади, цікавилася як там побудований освітній процес. Я бачила плюси і мінуси нашої освіти, щось з закордонного досвіду вдавалося запроваджувати, працюючи у сільській школи вчителем початкових класів. Мені пощастило: дирекція школи виявилася лояльною, до моїх ідей дослуховувалися. Одначе, повністю змінити систему було важко. Тому я почала мріяти про створення своєї приватної школи. Єдиний мінус тут – це потребує колосальних капіталовкладень. Тому відклала цю мрію, і почала думати про Центр розвитку дитини. Так склалося, що коли міністром освіти був Вакарчук, після школи мене запросили до Києва працювати заступником директора Інституту інноваційних технологій змісту освіти. Я побачила, як працює ця система «згори». І зрозуміла, що дві чи три людини не зможуть перевернути цей пласт. І краще творити приватну освіту. Ідея самого ж «Янголятка» викристалізовувалася довго. Років 10.
- Довго!

Детские поделки в "Янголятке"

Детские поделки в "Янголятке"
- І деякі компоненти освіти додавалися буквально у процесі. Наприклад, інклюзивна освіта. Коли я повідомила, що хочу навчати дітей-візочників, мені сказали, що це суцільне безумство, що грошей я не зароблю. Однак попри це, ми вирішили, що діти з особливими потребами будуть навчатися безкоштовно. І три чи чотири місяці у нас не було дітей взагалі. Мабуть, люди не вірили, що у приватному закладі можна навчатися без грошей. Тоді ми зробили інакше – оголосили про навчання за півціни. І тоді до нас пішли клієнти.
- А де ви взяли гроші на свій Центр?
- Я належу до громадської організації Спілка Української Молоді в Україні. Я написала проект від імені цієї організації і подала заявку до одного з фондів. І там нашу ідею підтримали і дали фінансування. Вони дали кошти на столи, стільці, приладдя. Сума була десь близько 30 тисяч гривень. А приміщення, оренду і зарплату я брала на себе. Тобто, використала на це власні заощадження. Окрім того, я вела перемовини з міською радою про приміщення. Нам обіцяли віддати його за соціальною ціною, тобто, як для громадських організацій. Однак нам всюди давали відписки, мовляв, вільних приміщень нема. Або давали таке, куди дітей заводити просто неможливо. І я зрозуміла, що на владу розраховувати не варто. Тому, дістала власні заощадження, знайшла приміщення і справа пішла.
- І скільки всього коштував вам стартап? За тодішніми цінами?
- Близько 50 тисяч. Долар тоді був по 8.
- Ну і як? Бізнес збитковий?
- Ні. Ми вийшли на самоокупність. Щоправда, лише на 4-й рік свого існування.
- На що ж ви жили увесь цей час?
- Окрім «Янголятка» я маю й інші проекти. Я їжджу по всій країні, читаю тренінги. От на ці зароблені гроші я і живу. «Янголятко» - це швидше моє хобі, аніж заробіток.

Музыкальное занятие с воспитанниками Центра

Музыкальное занятие с воспитанниками Центра
- А ваші близькі люди підтримують ваші плани, ідеї?
- Так, мої сестри, племінник – ми регулярно спілкуємося. Вони цікавляться моїми справами.
- Вони не тут живуть?
- Мої рідні живуть у Донецьку.
- О, то вам непросто зараз…
- Так. Коли на Сході розпочалося загострення – мої рідні були тут зі мною. Потім, коли пішли перемовини у Мінську, всі думали, що незабаром ситуація налагодиться, знову буде мир, Україна, тому вони повернулися до Донецька. Але… Зараз намагаються там якось втриматися, добре, що хоч є робота. Тяжко. Хвилююся за них.
- Але ж освіта там яка!
- На щастя, у племінника - останній курс університету.
- А як потім? Там же дипломи видають іншого зразка?
- Знаєте, там ніхто не хоче лишатися. Всі студенти намагаються отримати дипломи українського зразка, тобто, українською та англійською мовами, жодних абревіатур ДНР, та переїхати на не окуповані території України.
- Інше питання: у вас така чудова українська мова. Звідки?
- Я сама родом з Корюківського району. Мої батьки практично все життя прожили в Анисові. Але чиста мова – то професійне. Я теж колись говорила суржиком. Та коли пішла в школу, то зрозуміла, щоб привити дитині освіченість, треба бути і самій за приклад. Якщо ми говоримо, що педагог на роботі повинен розмовляти українською, то це не 45 хвилин. Після дзвоника з мамою і дитиною теж треба розмовляти українською. Тобто, і побутово теж. Якщо доводиться спілкуватися з іноземними партнерами і мене просять перейти на російську, то я все одно перекладаю все для себе. Тобто, російська для мене – це вже іноземна мова.
- Українська – це один з принципів «Янголятка»?
- Так. Було навіть цікаво спостерігати, що ще до війни батьки приводили до нас дітей і коли чули мою мову, то перепитували: «А у вас все українською?». Кажу, що так. Батьки пояснюють, що їхня дитина може не зрозуміти. Я батьків заспокоюю: «Коли ви хочете, щоб дитина знала англійську мову – ви ж шукаєте можливість вивчення прямо з року? І ви не переживаєте, що дитина може не зрозуміти. Так само і українська». Ми готуємо наших педагогів до подібних ситуацій. І коли викладач каже дитинці: «Подай мені червоне» і дитина не подає, то є дві причини – або не знає кольору, або не розуміє. Якщо на повторне прохання дитина не подає потрібну картку, то треба дублювати це російською: «Красный». І коли дитина потягнулась за потрібним кольором, то треба подякувати і сказати, що це червоний колір. Ось такі нюанси роботи у двомовному регіоні.
- Виникає питання: які ж діти приходять до вас?
- А тепер батьки спеціально приводять до нас дітей, коли вони чують відгуки від друзів, що тут все викладається українською. Вони так і кажуть: ми хочемо вчити мову! Допоможіть нам!
- А від якого року ви берете дітей?
- Від рочку, інколи від 9 місяців, і в нас є групи підготовки до школи. Однак на цьому наші курси не завершуються. Наприклад, на групи з вивчення англійської ми беремо ще початкові класи, на дослідницьку лабораторію (є в нас і таке) – з хімії та біології.


- От ви кажете – діти від 9 місяців. А є у вас спеціальний персонал, щоб таких немовлят на горщик водив?
- Ні. У нас заняття лише на одну годину на день. До того ж, батьки привозять дітей у памперсах. Діти до 3-х років, за правилами Центру, на заняття працюють разом з батьками.
- У вас два офіси, я знаю, що ви замислюєтеся над створенням третього. Де берете стільки викладачів? І за якими критеріями?
- Так, в нас як і у всіх центрів є проблеми з набором персоналу. Складно. Я маю особистий підхід до цього. Якщо педагог дає собі раду в роботі з особливими потребами і з любов’ю ставиться до неї, то такий педагог зможе працювати і зі звичайними дітьми. Наш викладач має бути готовим у будь-яку хвилину прийняти у групу де є звичайні діти і особливу дитину. Є деякі люди, що бояться таких дітей.
- Чому?
- Розумієте, наш педуниверситет готує фахівців і багато. Але освітня програма так розрахована, що студентам подають тільки загальні речі. Практики мало. А треба знати, наприклад, які є особливості у дітей-аутистів, види та спектри розладу аутистів, як до кожного знайти підхід.
- Практиканти приходять?
- Буває так, що до нас влітку приходять студенти-практиканти. Більше – з технологічного університету, бо там у них вчать на соціального працівника. Деякі дівчата, їхні батьки прохають взяти їх на практику до нас. Але я попереджую, що не підписую характеристик, якщо людина дійсно не працювала. Студенти відвідують заняття, асистують, а після цього ми сідаємо разом з ними і розбираємо ситуації: що була за дитина, як з нею працювати і т.д.

Класс в ожидании прихода учеников
- От ви кажете – дівчата. А хлопці з-поміж викладачів є?
- Є – музичні працівники чоловіки.
- А чого так?
- Ну, загалом, скажу я, що це є нонсенс нашого суспільства. Вихованням дитини займається мама. Для дівчинки це добре, а для хлопчика? Підростає дитина, йде до школи, перша вчителька – жінка. Вчителі-чоловіки з‘являються лише у старших класах, та й то не усюди. Ми ось говоримо: куди поділися наші справжні чоловіки? А де ж їм узятися, коли більшу частину свого дитинства їх виховують жінки!
- Цікаво: а вчителі зі звичайних шкіл не критикують ваші методи роботи, коли ваші вихованці потрапляють до школи?
- Ні. Навпаки. Коли в дитини запитують, чи треба вам підготовчі заняття, батьки кажуть, що відвідували наш Центр, то їм відповідають: «Добре, цього досить». Єдине, що мене турбує – ми підготували програму, що йде з випередженням розвитку. Діти, які в нас випускаються, то вони вже більше 50% програми першого класу засвоїли. В такому випадку ми говоримо батькам, щоб вони казали педагогам, щоб їхній дитині давали більше навантаження. Чому ми так робимо? Бо на жаль, садочки абсолютно не готують дітей до першого класу. Є прірва між садочком та школою. Класи у багатьох школах переповнені. При всій професійності педагога вирівняти клас просто неможливо. Різні діти вимагають різного підходу. А якщо в дитини є база, і вона щось проґавить на уроці – це буде не так критично. Та дитина, яка ніде не ходила на підготовку, вона прийшла у клас, вона опустила руки і все.
- А які особливості розвитку сучасних дітей?
- Вони всі мислять шаблонами, які поглинули з мультиків. Іграшки їм нецікаві. Планшет мінімізує дитячу фантазію. Тому ми радимо батькам поменше давати дітям гаджети. І батьки до нас дослухаються. Вони обмежують дитяче користування комп‘ютером. Це вже йде як винагорода.


- Ну і наостанок розмови – щоб ви побажали батькам, вихованцям?
- Знаєте, діти – як маленькі янголи. Вони відчувають щирість, любов. Вони не можуть пояснити, чому до однієї людини йдуть, а до іншої ні. Тому, якщо не буде любові – не буде і розкриття та розвитку. Тому я бажаю усім любові та розуміння.
Анастасия Ярмоленко
Анастасия Ярмоленко
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.
Теги: Янголятко, Неля Лавриненко, Ярмоленко




