Тетяна Гончаренко з Кудрівки майструє ляльок козаків та козачок
Ще до повномасштабного вторгнення на Сосниччині започаткували обмін досвідом усередині громади: представники старостинських округів не тільки їздили подивитися на досягнення сусідів, а й запрошували колег до себе. Це були зустрічі і по роботі і для душі - зі спілкуванням, екскурсіями, пам'ятними презентами.
— Під час відвідування Пекарева очільниця Східного округу Тетяна Гончаренко подарувала старостату свою картину. На ній був звичний для нашого краю пейзаж із дорогою до села. Але це було так душевно зображено, що і я собі замовив картину Попросив намалювати Великоустівський міст через Десну. Він — як візитка нашого округу, — розповів староста Задесення Леонід Ляшик.
Замовлення колеги Тетяна Станіславівна встигла виконати, але наступна зустріч старост, запланована на весну 2022-го, не відбулася...
— Подарувала картину Леонідові Миколайовичу пізніше, — каже художниця.
— Із вдячністю, що врятував моїх онуків. Він зателефонував мені рано-вранці 24 лютого: «Таню, війна...» Трохи отямившись, я підняла на ноги обох синів. Вони встигли вивезти сім'ї із Чернігова.
Міст у Великому Усті підірвали в перший же день приходу окупантів. Його й досі не ввели в експлуатацію після ремонту. А на картині міст цілий і красивий — як щемний спомин про мирне життя.
Тетяна Гончаренко не має художньої освіти — вчилася на бухгалтера. Працювала касиркою, завідувачкою складу. Творчість прокинулася, коли відомий в Україні забудовник Роман Солодаренко почав будувати у своїй рідній Кудрівці сучасний стадіон і запросив Тетяну (вочевидь, розгледів у ній креативність) попрацювати над дизайном клумб. Завдання вона виконала успішно. Відтоді впродовж майже 5 років (зараз їй 50), коли від емоцій стає тісно всередині, вона бере в руки пензля. Поштовх може дати навіть веселка на небосхилі:
— У школі теж любила малювати. Простим олівцем. Але такого натхнення, як зараз, не було.
На її картинах в основному — природа. Портретів небагато. Один з улюблених — гетьмана Війська Запорозького Івана Сірка. Він — як на картині художниці Наталії Павлусенко, тільки без вовків.
— Цей образ зміцнює мою віру в нашу Перемогу. Адже Сірко не програв Османській імперії жодного з понад 60 поєдинків.
Вона й сама з роду воїнів. Розказує:
— Коли почалася Друга світова, діду Семену (по батьку) було всього 14. Він утік на фронт — воювати проти окупантів. Був сином полку. Пройшов усю війну. Мав нагороди. Помер у 64 роки - відкрилися давні рани.
Дід Іван (по матері) у 1941-му служив строкову. Невдовзі мав демобілізуватися. Та додому потрапив тільки через довгих і важких 4 роки.
Доля довго берегла мого діда — аж до 45-го. Та майже в самому кінці війни він був тяжко поранений, втратив ногу.
Можливо, колись Тетяна напише (за фотографіями) і їхні портрети. А поки що в неї інше захоплення. Воно народилося в один із вечорів, коли вони з мамою, як і інші жінки округу (до його складу входять села Кудрівка, Ляшківці, Киріївка), під час блекаутів при свічках плели шкарпетки для наших захисників.
— Залишилося чимало маленьких клубочків різного кольору. Почала шукати в Інтернеті підказку, як їх використати, і натрапила на фотографію ляльки у плетеному одязі з українським орнаментом. Знайшла схеми візерунків — і почалося.
Вбрання вона приміряла на ляльку, що збереглася ще з радянських часів. Іноді нею бавилися, коли приїжджали в гості, онуки (Софії 11, Насті 6, Денису півтора року). Заодно реанімувала іграшку — десь підфарбувала, щось підклеїла, пришила — і малеча її не впізнала.
— Потім Софійка захотіла мати свою ляльку. Десь роздобула — теж іще радянську — калічку без ноги. Довелося шукати «запчастини». Друзі, як дізналися, наприносили.
Лялька для старшої онучки вийшла ще кращою за першу. Одяг теж був у національному стилі. Згодом майстриня почала не плести його, а шити. Каже: перечитала безліч літератури з історії і про особливості українського костюма, щоб було за всіма правилами — тільки в мініатюрі.
Перевтілення ляльок триває до сьогодні. Хоч світла вже й не вимикають.
— Не можу зупинитися, — продовжує Тетяна Станіславівна. — Запаслася аудіокнигами. Слухаю оповідання українських письменників і працюю. Іноді вже далеко за північ, а я все мудрую над вишиванкою чи запаскою (одяг, що носиться поверх жіночої сорочки. — Авт.) для українки чи поясом для козака.
— Навіть над поясом?
— Аякже. У козака пояс був широкий, шовковий, перетканий золотими або срібними нитками. А, скажімо, у гетьманського полковника міг бути і шкіряний, покритий золотими чи срібними пластинками. У запорожця, якого я недавно закінчила, пояс теж шкіряний. А ще в нього — червона шапка з хутряною опушкою, яка частково розрізана посередині. Такі шапки носили представники козацької старшини.
Взуття лялькам Тетяна Станіславівна теж шиє сама. Сап’янці (чоботи) — тільки з натуральної шкіри. Матеріали вишукує у своїх шафах або спеціально купує, ще й друзі приносять. Дехто приходить до неї як у музей: стіни завішані картинами, на кріслах — ляльки.
— Скільки їх?
— Тих, що вже готові і які не соромно показати людям, — більш ніж десяток.
— Чоловік до них не ревнує?
— Ні, — сміється. — Каже: гарно. До малювання він звик раніше, тепер звикає до ляльок. Тим більше що всі вони — українки.
Любить вдягатися в українське і сама Тетяна Станіславівна. Особливо в сукню і вишиванку, розшиті маками. Вони теж власного виробництва.
Серед картин також помічаю маки.
— Вони — Ваша улюблені?
— Квіти — ще одне моє захоплення. Скажімо, тільки ірисів у мене більш ніж десять сортів. А мак — то символ пам'яті про полеглих, символ нашої Перемоги.
На свята вона зазвичай доповнює образ віночком із соняшників, які вважаються символом любові до Батьківщини.
Джерело: газета “Гарт”, Марія Ісаченко
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.