Логопед Олена Третяк - і вчителька, і лікарка, і трішки — чарівниця
Важко уявити батьків, яких би не розчулювали перші слова, лепетання маленьких сина чи доньки. їхні «Саса» чи «либа», навіть попри фонетичну неточність, видаються неабияким досягненням, вартим захоплення. Звісно, якщо мова про 2-3 річного малюка. Але коли й за рік-два потрібні звуки не стають на свої місця, батькам варто звернутися по допомогу до спеціаліста.

Олена Третяк - єдиний учитель-логопед на теренах Борзнянщини (окрім спеціаліста в дитячому садочку «Світлячок», який працює виключно з його вихованцями), яка допомогла не одному поколінню борзнянців. За майже сорок років роботи жінка не зрадила своїй спеціальності, жодного разу не пошкодувавши про вибір професії. Адже вчитель-логопед - це не лише педагог, який до тож володіє знаннями з педіатрії, вікової психології та неврології. Вона ще й трішки чарівниця, бо може створювати справжні дива на шляху до чіткого, гарного мовлення дитини.
Невтішна статистика
Сьогодні Олена Анатоліївна виправляє дитячі вади мовлення у Борзнянському інклюзивно-ресурсному центрі та допомагає діткам із особливими освітніми потребами. «До нас по допомогу звертається дуже багато дітей - до 50 за рік. Ми навіть не всім одразу можемо допомогти, оскільки обмежені у кількості годин, - розповідає Олена Третяк.
- Та щойно звільняється місце, дзвонимо бажаючим та пропонуємо свої послуги. Адже поставити звук, навчити дитину правильній вимові зможе лише спеціаліст. Тут недостатньо порад батькам, потрібні певні навички.
На жаль, дефекти мовлення - поширена вада у дітей. За одними даними, її мають 80% дошкільнят (для порівняння: 40 років тому три чверті дітей говорили «чисто»), та 5-7% учнів початкової школи. І мова тут не лише про звуковимову. Під час оцінки мовленнєвого розвитку ми спостерігаємо, що діти мають дуже обмежений словниковий запас, проблеми з побудовою речень, примітивне фразове мовлення, яке, як правило, складається лише з іменників та дієслів. Описуючи сюжетний малюнок дитина обмежується переліком зображених предметів, а ще нерідко не може переказати просту казку або вірш. Тобто не має розвивеного зв'язного мовлення. А ще 5% дітей мають порушення темпу та ритму мовлення: коли малеча щось розповідає і хапає повітря, наче їй його не вистачає. Тож ми займаємося й постановкою мовного дихання».
Вади мовлення й робота з ними
Найчастіше батьки звертаються до логопеда в останній рік перед школою, бо хочуть, щоб дитина могла навчатися на одному рівні з іншими. Але спеціалісти радять приглядатися до мовлення малечі значно раніше.
«Нас учили: у 9-12 місяців у дитини мають з'явитися перші слова, у 2 роки - фра-зове мовлення, у 3 роки вона має вже гарно говорити. Сьогодні ці норми змістилися на пів року у сторону зростання, але більшість дітей навіть у нові рамки не вкладається, - продовжує Олена Анатоліївна. - Виявити затримку мовного розвитку може вихователь у садочку, психіатр під час огляду, які й порадять звернутися до логопеда. Хоча сьогодні чимало обізнаних, начитаних батьків, які, порівнюючи своїх дітей із іншими, самі приходять за консультацією, коли чують, що з вимовою щось не те.
Уважні батьки взагалі багато помічають. Наприклад, сигналом про можливі проблеми з мовленням може бути відсутність вказівного жесту у 1-річного маляти. Але особливо має насторожити, коли дитина не говорить у 3 роки. Це дуже серйозна справа, і ми маємо виключити інші варіанти, не за нашим профілем. Наприклад, аутизм чи глухоту. Раннє виявлення подібних захворювань дуже важливе для подальшої корекції. Тому у такій ситуації ми направляємо дитину до вузьких спеціалістів: сурдолога (якщо є підозра, що дитина не чує), невролога чи психіатра. Невеликий відсоток патологій виявляють».
А ось серед найпоширеніших порушень мовлення, які непокоять батьків, - порушення вимову шиплячих (ш-ж) та сонорів (р-л). Це звуки пізнього онтогенезу, коли мовний апарат може бути недостатньо сформованим, а м'язи язика ще слабкі. Або ж є інший дефект - укорочена під'язикова зв'язка (уздечка), що теж впливає на вимову. Також часто маля може плутати шиплячі та свистячі (це саме той випадок, коли Саша перетворюється на Сасу) або порушує структуру слова - у складний словах плутає, переставляє склади.
Однією з причин появи вад мовлення є фактор спадковості: часто батьки, з якими в дитинстві працював логопед, приводять вже своїх дітей із аналогічними проблемами. Дитина чує зразок мовлення від батьків. І якщо
вони говорять неправильно, найімовірніше, маля повторюватиме ті ж помилки.
«Чомусь батьки більше хвилюються за саму звуко-вимову, а ось словниковий запас чи фразове мовлення їх не дуже цікавить, - дивується Олена Анатоліївна. - Та й розвиток дрібної моторики часто недооцінений, хоча зараз говорять: «Розум дитини - на кінчиках її пальців».
Насправді ж, у моїй роботі поставити звук - це найлегше. Але це - лише перший крок, подальша робота складніша й триваліша. Звук потрібно ще довести до автоматизму, щоб не думати, як ставити язик для його вимови. На автоматизацію лише одного звука йде 35-45 днів. Потім ми працюємо над диференціацією, щоб звуки не плуталися з близькими за звучанням. А тоді вводимо ще й зв'язне мовлення - на матеріалі скоромовок. Тобто, це велика, непроста, комплексна робота. І коли батькам здається, що звук з'явився - і на цьому занняття можна припиняти, це не так. Скоро він втрачається, бо не був уведений у мовлення. Потрібні місяці, щоб мати реальний результат».
Олена Третяк упевнена: виправити можна все. Але питання в іншому: чи буде дитина цим користуватися? Можна навчити вимовляти всі звуки правильно, але зрештою залишити все, як є, бо так — простіше.
«Такі випадки поодинокі, але чомусь саме вони запам'ятовуються, - зізнається вчитель-логопед. - Я завжди намагаюся дати максимум, разом із батьками стільки зусиль докладаємо, тому боляче, коли дитина не хоче постаратися. Буває, й батьки не готові до співпраці. І на те є різні причини. У сільській місцевості маємо проблему з доїздом на заняття. До того ж, сезонні роботи не залишають часу і сил на регулярні поїздки. А ще чимало батьків нині або без роботи і не мають фінансової можливості, або навпаки, працюють далеко від дитини».
Про наслідки й передумови
Якими можуть бути наслідки вад мовлення у дитини? Звісно, у школі це позначатиметься на успішності в навчанні - можуть виникнути проблеми з читанням та письмом. А ще діти не мають такої емоційної стійкості, як дорослі. Тож можуть замикатися у собі, уникати спілкування, більше мовчати, особливо у незнайомому колективі, аби уникнути можливого кепкування.
«Дорослим, як правило, байдужа думка оточуючих. До того ж, за роки вони звикають до своєї неправильної вимови, тож навіть після корекції нічого в ній не змінюють, - веде далі розмову Олена Анатоліївна. - У моїй практиці було кілька випадків, коли по допомогу самостійно, без батьків, зверталися учні старших класів. Одній дивчинці звук ми поставили, але користуватися ним вона не почала. Мабуть, думала, що психологічно буде легше перейти цей бар'єр. А, можливо, зникла мотивація, адже вона хотіла після школи вчитися на педагога, а потім стала економістом. Тож, мабуть, гостра потреба виправити мовлення зникла. А ось інший випускник навпаки, маючи величезне бажання, зміг досягти успіху, хоча й без прямої моєї допомоги. Виправляти звук «р» прийшла його молодша сестричка-першокласниця. Він же, слухаючи як займається вона, виправив такий дефект у себе. Тобто, як ми вже говорили, все залежить від бажання.
А батькам я пораджу одне: більше говоріть зі своїми дітьми. Звісно, простіше дати їм у руки телефон чи пульт від телевізора, щоб займатися своїми справами. Але з ґаджетами мовлення дитини не розвивається: маля не бере участі у розмові, йому не треба підбирати слова, щоб висловити думку, навіть думати не потрібно - просто сприймай готову інформацію. З телефонів маємо й чимало русизмів, що теж порушує мовлення.
Тому краще говоріть із дітьми, читайте їм казки, вивчайте віршики, цікавтеся, як пройшов їхній день, що нового вони пізнали, які враження отримали. Це буде лише на користь. Якщо ви все ж помітили відсутність у мовленні якогось звука, його спотворену вимову або заміну іншим - не зволікайте, звертайтеся до вчителя-логопеда».
Джерело: газета “Вісті Борзнянщини”, Марина Гриененко
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.
Теги: логопед




