70-річний Михайло Школьний все життя пов’язав з музикою
Михайло Школьний із Крупичполя нещодавно відзначив 70-річчя. Ентузіаст та палкий шанувальник народного мистецтва працював художнім керівником сільського будинку культури й очолював не один аматорський колектив. І в творчій діяльності був без одного року пів століття. Якщо коротко охарактеризувати життя Михайла Володимировича, то його можна втиснути в одне речення - «усе життя з музикою та піснею». Для Михайла Школьного найбільшим скарбом у роботі були люди, бо переконаний:«Без них я не був би художнім керівником».
Михайло Школьний з самого дитинства добре грав на гармошці, швидко опанував баян, пізніше вигравав на різних музичних інструментах, як створив при сільському клубі оркестр. А ще пан Михайло паралельно працював вчителем музики у місцевій школі. Так і пов’язав своє життя з культурою та мистецтвом.
Спочатку замість гармоні була подушка
Михайло Школьний відчував величезне моральне задоволення і радість від того, коли залучав односельців до музики.
Михайло Володимирович на мить повертається у своє незабутнє дитинство, звідки виніс велику любов до народної творчості. Бо це у нього від батьків, які окрім працелюбності та поваги до людей прищепили своїм трьом синам любов до пісні й музики: змалечку у хаті Школьних завжди звучав спів.
Тато Володимир Іванович грав на багатьох музичних інструментах: скрипці, балалайці, гітарі, баяні, гармошці. Мама Парасковія Дмитрівна теж знаходила час аби пограти на балалайці.
Михайло Школьний згадує, що раніше люди у селі всі співали: на весіллях, удома, на полі. Тож не дивно, що й діти знали багато пісень, які лунали звідусюди. Знав їх і малий Михайлик, бо чув їх від тата й мами. І він, хлопчиськом, теж співав із братами - усі мали гарні голоси.
- Миколи вже пів року як немає з нами. Він був найстарший, Олександр - середній, і я - найменший, - каже Михайло Школьний.
Вдома у Школьних була гармошка, на якій легко, вправно, ніби птахи, літали пальці голови сімейства Володимира Івановича. Його гукали на весілля, дні народження чи проводи в армію - щоб людям пограв, щоб поспівали, потанцювали, розраджуючи від щоденних сільських турбот та проблем. Зачарований такою умілою грою батька, малий Михайло і сам захотів навчитися, маючи неабияке бажання.
Спочатку він брав у руки подушку, уявляючи що то гармонь, тренувався, ставив кисть і перебирав пальцями по «клавішах» - як батько. Потім несміливо брав до рук гармошку - і так потроху, підбираючи свої перші акорди, підкорив її. І вже виконував на слух будь-яку мелодію. Бо був до цього хист.
Творча кар’єра розпочалася, коли був ще школяриком
- У молодших класах, пам’ятаю, вже сміливо супроводжував грою на гармошці усі новорічні свята, - розповідає про своє вміння Михайло Володимирович. - А пізніше мені батько за 120 рублів купив баян - 45 років я грав на ньому.Нот тоді ще не знав, це вже пізніше їх вивчив, тож спершу записував з якої кнопки треба починати щось грати (сміється). У селі в мене одного баян був. Я його з рук не випускав. Потім опанував чи не всі музичні інструменти.
Ще у підлітковому віці Михайло Школьний акомпанував хоровому колективу рідного села Нового Подолу.
- Цей хор - мій найперший колектив. Тридцять чоловік, - продовжує пан Михайло, і показує стару чорно-білу світлину. - Мені було тоді десять чи, може, й одинадцять років. Ці чоловіки та жінки для мене були наче мами й тата. Вони всі мали свій власний сценічний одяг: від чобіт до корсетів та хусток. Сорочки, намиста...
У кожного було все своє.
Михайло Володимирович згадує один випадок як хористи їздили виступати в Ічню. їхали трактором, бо більше нічим було. А йому не дозволили - переймалися, що може збитися. Тож вирішили співати без музики.
І хлопець, провівши їх, зі сльозами пішов додому - так йому було прикро, що не взяли. А він дуже хотів виступати!
«І цей оркестр народних інструментів народився на моєму власному весіллі»
Був початок сімдесятих років. Михайло Школьний одружувався зі своєю коханою Ніною, яка була родом із Крупичполя. А щоб весілля було запальним, батько Михайла у Новий Поділ запросив музик - Антона Штепу із сином Анатолієм та братом Володимиром, які грали на народних інструментах. Із почесних гостей був голова Крупичпільського колгоспу Віктор Петриченко.
Як заграли ті музики, як заграв з ними і жених - справжні артисти! Самі ноги на місці затупотіли і пішли у веселий запальний танок. Переливи народних інструментів: скрипки, віолончелі, двох баянів настільки вразили голову колгоспу, що той одразу вирішив у селі створити оркестр народних інструментів - талановиті музики вже є. Але не було організатора. Тож і почав Віктор Петриченко зі своїм парторгом умовляти молодого та здібного Михайла Школьного аби той став художнім керівником Крупичпільського сільського будинку культури, щоб у селі активно розвивалася художня самодіяльність.
- Я був зварювальником, закінчив професійно-технічне училище. До армії та після служби працював у Києві на суднобудівельному заводі. Вивчився на однорічних курсах при Ніжинській естраді. На той час художній керівник отримував 76 карбованців зарплати, а на заводі мав за місяць - 180. У мене була вже родина, тож художнім керівником працювати не хотілося. Проте мені пообіцяли доплачувати і я, порадившись із дружиною, погодився.
З великим ентузіазмом молодий художній керівник взявся за справу. У будинок культури придбали всі необхідні музичні інструменти для народного оркестру - і почали грати музики, виступаючи на різних сценах.
Зі слів співрозмовника, це був один із перших оркестрів на Ічнянщині, який став гордістю не тільки Крупичполя, а й усього колишнього нашого району.
В оркестрі народних інструментів грали 16 музик. Навіть батько Михайла Школьного грав на барабані.
До речі, голова колгоспу Віктор Петриченко мав гарний голос, любив співати і солірував у чоловічому ансамблі, у якому було 27 чоловік. Ансамбль завоював звання лауреата першого Всесоюзного фестивалю. Двічі їздили з концертами у білорусь.
Пам’ять живе
За роки його діяльності у Крупичполі було чимало творчих колективів. І де тільки вони не виступали: по сусідніх селах, у районі, у столиці.
- Я завдячую людям, - зауважує Михайло Володимирович, - бо без них, без їхнього неабиякого бажання дарувати свої таланти, примножуючи нашу культурну спадщину, не було б і мене як художнього керівника.
І мій співрозмовник із великою шаною розповідає про талановитих сільських аматорів, вкотре наголошуючи, що без них, самих людей не зміг би нічого. Й згадки про цих співочих земляків у художнього керівника найтепліші. Адже у селі щодень - круговерть. І в цій суєті суєт вони жили із піснею. Шкода, що вже багато з них за межею вічності, проте пам’ять про них живе.
- Був ансамбль гармоністів. І танцювальний колектив. Також три жіночі фольклорні ансамблі, з яких старші артисти - це наші бабусі, а інші - молодь та старшокласники, - каже Михайло Володимирович та демонструє світлини із талановитими земляками, де він теж там - ще молодий. Ці знімки та багато інших він береже десятки років, бо вони для нього надзвичайно цінні.
- Я ще керував ансамблем доярок - 17 жінок. У районі такого колективу не пам’ятаю. На фермі проводили репетиції, - знову пригадує Михайло Школьний. - Також був танцювальний колектив, яким керувала Любов Чамуха, а я акомпанував. І ансамбль був обрядовий - молодят «розписували» у сільському будинку культури, агітбригада була... А обжинки які ми ставили - усе й не згадаєш. Такі свята у селі організовували, що у районі ще їх зовсім не проводили!
Й попри складний воєнний час, пісенні традиції села продовжують розвиватися в осередку культурного мистецтва - сільському будинку культури, який очолює Надія Скляр. Любов до народної творчості пані Надія щедро поділяє з учасниками художньої самодіяльності.
«Кожен день беру в руки баян і граю»
Про родину Школьного окреме слово: дружина Ніна Миколаївна довгий час виступала в хорі. Синів Віктора і Валерія Бог теж не обділив хорошими голосами. Двоє онуків теж не байдужі до музики: старший грає на гітарі, молодший - співає.
А сам герой нашої розповіді, хоч і відійшов від культмасової роботи, до цього часу не розлучається із музикою. Щодня бере в руки баян та поринає у безмежний вир чарівних мелодій та пісень. І це є його найбільшою втіхою.
- У мене було чотири чи п’ять баянів - усі п’ятирядні. Зараз є баян «Ясна поляна». Дорогий. Граю і співаю все, що душа забажає. Є пісні авторські, мої слова і музика. Донька Антона Штепи - пані Ольга склала вірш «Додому», то я написав мелодію і вийшла пісня: «Вже бентежиться зболене серденько, та хвилиночку ще підожди. Доторкнуся губами відеречка, прохолодної вип’ю води...». А ще пишу власні вірші. Один із них - про мій баян,- ділиться пан Михайло.
В ідеалі призначення людини на землі - творити добро. Саме такою особистістю є Михайло Школьний. І це не лише життєва історія талановитого сільського художнього керівника, а й в деякій мірі мистецька історія багатої на таланти Ічнянщини.
Джерело: “Трудова слава”, Світлана Череп
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.