• Брухт ДальнобойСервис
Мобильная версия сайта Главная страница » Новости » Людям о людях » Наука – жіночого роду. Які теми досліджують юні менські науковиці


Наука – жіночого роду. Які теми досліджують юні менські науковиці

Уже декілька років поспіль 11 лютого відзначається Міжнародний день жінок і дівчат у науці. Здавалося б, який стосунок це свято має до нашого провінційного містечка? Виявляється, провінційність не є показником меншовартості, оскільки і серед нас живуть представниці ніжної статі, які можуть нарівні з чоловіками (а може, навіть і більше) заявити себе в різних сферах наукової діяльності. Нам вдалося трошки зануритися в цю тему.



Коронавірус не завадив

– У нашому місті опорними закладами з цієї діяльності є і гімназія, і школа імені Тараса Шевченка, – розповідає головний спеціаліст відділу освіти міської ради Сніжана Федорченко. – Щорічно юні меняни презентують свої роботи в області, а в результаті успіху – на всеукраїнському етапі перед журі, що складається з наукових світил України. Зважаючи на коронакризу, на жаль, цього року це здійснюється переважно дистанційно, Звичайно, така ситуація не дає можливості учасникам відчути сповна весь драйв захисту з трибуни.

За словами Сніжани Федорченко, маємо нині чотирьох претендентів на участь в обласному етапі – порівну від гімназії та міської школи. Вчителька біології та хімії зі школи імені Тараса Шевченка Наталія Усік стала науковим керівником для підготовки двох 11-класників. Сергій Коврига працював над темою «Дослідження вмісту хлору у воді та його вплив на здоров’я та психологічну адаптацію підлітків». А Денис Білець переймався проблемою забезпечення питною водою школярів у навчальних закладах.


Наукові досліди менських школярів

Анжеліка Шестозуб навчається в 11 класі гімназії, за підтримки вчительки історії Наталії Жидкової останній рік досліджувала тему «Формування активної громадянської позиції засобами проєктної діяльності». А на рік менша Вікторія Михайленко не перший рік аналізує осінню міграцію птахів у заплаві середньої течії Десни. Напрацювавши та обробивши масу матеріалів, провівши під керівництвом вчительки біології Ірини Кулагіної практичні дослідження, підготувала досить ґрунтовну конкурсну роботу.

Для всіх юних науковців досвід участі в конкурсі не є новим. У кожного позаду роки системної роботи. Хтось не зміг здобути перемоги в обласному етапі, але не розчарувався, а навпаки, проаналізувавши помилки, продовжив свій шлях далі.

Гімназійні науковиці

– У Малій академії наук я не новичок, – каже Анжеліка Шестозуб. – Якщо попередні два роки я займалася дослідженням ідей Софії Русової у контексті Нової української школи, то цього року змінила секцію. Обрала іншу тему, оскільки це мені ближче, це те, з чим, сподіваюсь, буде пов’язане моє майбутнє. Закінчую 11 клас і стою перед вибором, наразі бачу себе в юриспруденції.

Дівчи­­на – учасниця учнівського самоврядування, і навіть тут вона черпає інформацію для наукової праці, проводячи тренінги, опитування, інтерв’ю. Причому спілкуватися для цього доводиться не тільки з дітьми та підлітками, а й з дорослими як у Мені, так і поза її межами.


Анжеліка, окрім навчання в школі та участі в різноманітних конкурсах, досить активна в громадському житті, навчається гри на гітарі в музичній школі

На жаль, не вдалося поспілкуватися з Вікою Михайленко, але тут на допомогу прийшла її наукова керівниця Ірина Кулагіна. Ірина Олександрівна зазначила, що дівчинка, ще навчаючись у восьмому класі, спробувала свої сили нарівні з дев’ятикласниками.


Вікторія Михайленко

До розмови долучилася однокласниця Вікторії Тетяна Пиціва:


– У нас діє орнітологічна група, учасниками якої є ми з Вікою. Уже третій рік ми декілька разів протягом весни, літа та осені робимо наукові експедиції, за підсумками яких і отримуємо потрібну інформацію, котра слугує основою для написання наукових робіт. Вважаю, що все це є гарним досвідом для нас обох, оскільки все, що пов’язано з біологією, знадобиться в майбутньому. Хоча остаточно ще не визначилися, ким станемо, до якого вишу вступатимемо.

«Птахи єднають світ»

Про роботу з обдарованими гімназистами розповіли вчительки й наукові керівниці Наталія Жидкова, Ірина Кулагіна, заступниця директора гімназії з навчально-виховної роботи Юлія Кушніренко.

– Тема «Аналіз осінньої міграції птахів у заплаві середньої течії Десни», над якою працюють дівчатка, дуже цікава, – запевняє Ірина Кулагіна. – З 2016 року у нас працює орнітологічна група, яка зареєстрована в Міністерстві екології. Ми активні учасники Всеукраїнської орнітологічної школи «Птахи єднають світ».

Ірина Олександрівна і Тетяна з азартом розповідали про експедиції на Сумщину, про теплий прийом їхньої групи, як із сумської сторони Десни дивилися на протилежний берег чернігівського Задесення. Адже за ці роки здійснили 12 експедицій тривалістю по п’ять-сім днів.


Були не тільки дослідження, а й екскурсії, цікаві зустрічі, романтика проживання серед природи, з вечірнім багаттям, печеною картоплею. А потім зранку прокидалися під пташиний гамір

– Ми не обмежуємося роботою в Малій академії наук та в орнітологічній групі, – ділиться враженнями Тетяна Пиціва. – У травні 2019 року разом з Вікторією Михайленко були делеговані на Всеукраїнський експедиційно-польовий збір команд юних зоологів, який проходив у Черкаській області, де п’ять днів спілкувалися з ровесниками з 16 областей України.

Дівчата звітували про свою роботу, захищаючи науково-дослідницький проєкт за результатами експедицій, походів, взяли участь у фотовиставці «Дивовижна фауна України» та у багатьох інших заходах. Тоді наша команда посіла третє місце у конкурсі-презентації та нагороджена грамотою Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді.

Як у гімназії відкривають таланти

– Що стосується підготовки учнів до участі в конкурсі-захисті наукових робіт Малої академії наук, то обранням теми і просто написанням та просуванням роботи для подальшої участі в районному та обласному етапах все не обмежується, – розповідає Наталія Жидкова. – Такі наукові роботи діти пишуть багато. У межах Днів науки в гімназії проводимо конференцію, на якій відбувається захист роботи кожним конкурсантом. Ми як керівники вже тут бачимо, хто вміє, хто здатен виступати, відстояти свою думку. Все починається з обговорення проблеми, її актуальності, підбору літератури, формулювання теми. А далі плануємо, обговорюємо, коригуємо.

Керівники контролюють процес, допомагають у написанні складних моментів.

За словами Наталії Жидкової, Мала академія наук дає можливість, перш ніж іти на захист роботи, брати участь у різноманітних конференціях. Наприклад, у цьому навчальному році Анжеліка брала участь у двох конференціях – учнівській і студентській – в Чернігові, де вже здійснила апробацію своєї роботи.


Менські гімназистки Тетяна Пиціва та Анжеліка Шестогуб і їхні наставниці Ірина Кулагіна та Наталія Житкова

– Приємно похвалитися, що кожного року наші учні є активними учасниками різноманітних конкурсів, змагань, – підсумовує заступниця директора гімназії з навчально-виховної роботи Юлія Кушніренко. – Беззаперечно, вагомим є внесок наших юних науковців. Ми дуже пишаємося, коли та справа, якою учні займалися в гімназії, знаходить своє продовження: випускники отримують додаткові бали під час вступу до вишу, навчаються за спеціальністю, де можуть продовжити досліджувати проблему, якою займались ще в гімназійних стінах. Такі приклади у нас є.

Поспілкувавшись з юними науковцями, залишав стіни гімназії з думкою про те, з яким захопленням віддаються справі дівчата. Водночас виникла інша думка: чи зуміли б Анжеліка, Вікторія і Тетяна зорієнтуватися і примусити себе цим займатися, якби поряд з ними не було б таких наставників? Беззаперечним є одне: спілкуючись із такими впевненими жінками та дівчатами, зрозумів, що в майбутньому українська наука матиме жіноче обличчя. І хтозна, може, через якесь десятиліття ми почуємо імена наших юних менянок поряд із іменами жінок-вчених, якими пишається світ.

Віталій Сергійко, Сусіди.City

Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш Telegram.

Теги: жінки в науці, Мена

Добавить в: