Тарифи зростуть. А чи покращиться якість комунальних послуг?
На минулому тижні ЖЕКи Чернігова оприлюднили інформацію щодо збільшення тарифів на обслуговування будинків та прибудинкових територій. Таким чином тарифи «на житло» протрималися в нашому місті лише рік. Чергове зростання відбудеться на 40-50%. Але що зміниться в обслуговуванні будинків? – на це питання шукали відповідь журналісти Gorod.cn.ua.
Як змінилася якість послуг ЖЕКів
Тільки рік тому, 15 червня 2016 року, в Чернігові відбулося чергове зростання тарифів на ЖКП. Ціна утримання квартири зросла від 60 до 110% в залежності від функціональності будинку.
Комунальники розповідають, що після збільшення квартплати, якість обслуговування будинків суттєво змінилася. Але ті, хто заходив у підвали або на горища, бачили, що до якісного обслуговування ще далеко. Непоодинокі випадки, коли через зігнилі труби підвали будинків були просто затоплені водою. Утеплення систем гарячого водопостачання та опалення також залишали бажати кращого. Але, при наявності будинкового лічильника неутеплені труби – це кошти мешканців будинку, які комунальники пускають за вітром.


На початку 2017 року на вимогу міського голови усі ЖЕКи звітували про використання коштів, але перевірити реальність робіт, зазначених у звітах навряд чи хтось зможе.
Якщо, для прикладу, розглянути звіт комунальників КП «Новозаводське», то побачимо, що на проведення ремонтів у 2016 році було використано близько 6 млн. грн., при цьому понад 1 млн. грн. – з бюджету. Виникає цілком слушне питання: як при наявності таких сум коштів могла обвалитися будівля по вулиці Попудренка, яку обслуговує вищезазначене підприємство? Узагальнюючі напрямки використання коштів не дають побачити картину в цілому по будинках, які обслуговують комунальні підприємства міста.





Взагалі, комунальники переконують, що у зв’язку з тим, що новий тариф запрацював лише з другої половини року, виконання плану по наданню послуг громадянам у 2016 році було лише на рівні 75-80%. Але вже в І-му кварталі 2017 року, як зазначено у звітах ЖЕКів, комунальники «наздогнали упущене» і виконання плану по наданню послуг було не рівні 127%. Фактично, виходить, що підготовка до зими проходила вже в зимовий період?
В цілому, кожен мешканець Чернігова може особисто оцінити якість тих послуг, які надають ЖЕКи. Але, на думку експертів, комунальники Чернігова в цілому працюють «на картинку». І в питанні обслуговування будинків спостерігається така ж сама тенденція.
Так, за минулий рік за бюджетні кошти виконувався ремонт міжбудинкових проїздів. При чому все робилося не дешево: з виставлянням нових бордюрів, плануванням території та закатуванням нового асфальту. Також було відремонтовано та окрашено чимало ганків та вхідних дверей до під’їздив. Продовжували встановлювати дитячі майданчики за кошти бюджету. Все це добре, якби не жахливий стан внутрішньобудинкових мереж у багатьох будинках міста, про які просто забули!
Зовні громадяни отримали гарну картинку, а от зсередини все виглядає набагато гірше. Але, більшість містян того не бачить і, в цілому, задоволені якістю комунальних послуг, що надаються.
Грошей не вистачає
У ІІ-му кварталі 2017 року кошти на обслуговування будинків та прибудинкових територій скінчилися. Як пояснюють керівники КП, причиною безгрошів’я стали наступні фактори:
1. Змінами, внесеними до закону України «Про оплату праці», передбачено, що розмір заробітної плати працівника за повністю виконану місячну (годинну) норму праці не може бути нижчим за розмір мінімальної заробітної плати, рівень якої з 01.01.2017 року становить 3200 грн.
2. З 01.05.2017 року збільшилася база нарахування годинних ставок і посадових окладів працівників до 1684 грн проти 1450 грн в діючому тарифі.
3. 10 січня 2017 року укладено нову Галузеву угоду на 2017-2018 роки, якою визначені мінімальні гарантії в оплаті та нормуванні праці в сфері ЖКГ і які є обов’язкові для виконання підприємствами-надавачами житлових послуг.
4. 25.11.2016 року був затверджений новий Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, відповідно до якого значно збільшилася сума земельного податку, що також вплинуло на зростання тарифу.
Як наголошують керівники ЖЕКів, окрім вищезазначених чинників на безгрошів’я вплинуло і те, що з 01.03.2017 року збільшився тариф на електроенергію до 1,68 грн/кВт*год проти закладеного в тарифі рівня 0,99 грн/1кВт*год, що складає 70% росту. На 25% зросла вартість паливно-мастильних матеріалів та інших матеріальних ресурсів (інструмент, інвентар, спецодяг, запчастини), чим обумовлено і зростання тарифів на послуги з вивезення та знешкодження твердих побутових відходів, вартість технічного обслуговування ліфтів. Ці послуги підрядних організацій закладено в тарифі на рівні вказаному у відповідних договорах.
Таким чином, на період підготовки будинків до зимового періоду експлуатації 2017-2018 років комунальники перейшли на 7-годинний робочий день і наскільки якісно при цьому виконуються роботи – цілком зрозуміло.
Тарифи пропонують збільшити
Саме дефіцит коштів на зарплати (а не бажання покращити або збільшити перелік послуг, що надаються) став приводом до чергового збільшення тарифів на обслуговування будинків та прибудинкових територій. Відповідні розрахунки було розміщено на минулому тижні на сайті Чернігівської міської ради в розділі «Нагальні питання» та надруковано в газеті «Семь дней».
Важливим є те, що комунальники відразу попередили: покращення обслуговування не буде.
«Перелік і періодичність виконання послуг залишається без змін (рішення виконкому Чернігівської міської ради «Про послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій» від 20.05.2016 року №198)», – повідомляє сайт Чернігівської міськради.
Наскільки зростуть тарифі – однозначно відповісти важко. Справа в тому, що вони різні для кожного будинку. А от чому різним є відсоток зростання вартості деяких послуг в запропонованих тарифах – пояснити дуже важко.
Для прикладу розглянемо зміни тарифів у трьох будинках, які обслуговує КП «Деснянське». Перший будинок має 5 поверхів, другий – 9, а третій – 10.

Зробивши узагальнюючу таблицю на підставі інформації, отриманої на сайті міськради, бачимо, що у 5-поверхівці тарифи зростуть на 36%, у 9-поверхівці – на 63% і у 10-поверхівці – на 47%.
Після аналізу складових тарифів виникає ряд питань:
1. Чому у 5-поверховому будинку відсоток зростання вартості Прибирання сходових клітин та Прибирання прибудинкової території набагато більший, ніж у 9-ти та 10-поверхівках? Адже тут не суть важно скільки території прибирається – відсоток зростання має бути приблизно однаковий.
2. Непомірно високо зросло Технічне обслуговування та поточний ремонт мереж електропостачання та електрообладнання. При цьому, якщо раніше послуга називалася Технічне обслуговування та поточного ремонту мереж електропостачання та електрообладнання, систем протипожежної автоматики та димовидалення (рішення виконкому Чернігівської міської ради «Про послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій» від 20.05.2016 року №198), то тепер послугу чомусь перейменували на Технічне обслуговування та поточний ремонт систем протипожежної автоматики та димовидалення, а також інших внутрішньобудинкових інженерних систем у разі їх наявності (при цьому, як мі зазначили вище, наголошувалось, що «Перелік і періодичність виконання послуг залишається без змін»). Відповідно до рішенні виконкому №198 послуга називається: Вартість робіт з технічного обслуговування та поточного ремонту мереж електропостачання та електрообладнання, систем протипожежної автоматики та димовидалення. Хто і навіщо перейменував послугу, збільшивши її вартість на 133%? Зазначимо, що в більшості будинків міста систем протипожежної автоматики та димовидалення взагалі не існує! А поточний ремонт мереж електропостачання та електрообладнання практично не проводиться. Тобто, 133% зростання вартості послуги, скоріш за все – фікція. Але куди підуть кошти?
3. Незрозумілим є і зростання вартості послуги Освітлення місць загального користування і підвалів та підкачування води. В жодному з вибраних нами будинків немає систем підкачування води, але послуга з освітлення чомусь зросла непропорційно – на 31, 88 та 121 відсоток відповідно. Хоча, зростання мало б відбутися не більше, ніж на відсоток зростання вартості електроенергії (а то й менше, за рахунок використання енергозберігаючих технологій).

Треба зазначити, що якість таких вкрай важливих послуг, як Поточний ремонт конструктивних елементів, внутрішньобудинкових систем гарячого і холодного водопостачання, водовідведення, теплопостачання та зливової каналізації і технічних пристроїв будинків та елементів зовнішнього упорядження, що розміщені на закріпленій в установленому порядку прибудинковій території (в тому числі спортивних, дитячих та інших майданчиків) та Технічне обслуговування внутнішньобудинкових систем: ГВП і ХВП; ХВВ; ЦО і зливової каналізації та ліквідація аварій у внутрішньобудинкових мережах – не покращиться, адже в підвищенні закладене лише зростання заробітної плати виконавців робіт.
Щодо використання комунальних платежів
Неодноразово наголошувалось, що в Чернігові система розподілу коштів, отриманих за комунальні послуги з утримання будинків та прибудинкових територій – малоефективна. Хоча, при цьому, використання коштів по кожному з будинків регламентоване законодавством. Після закінчення опалювального сезону, комунальники (в т. ч. надавачі послуг, а не тільки ЖЕКи) мають провести комісійне обстеження кожного будинку та скласти дефектний акт в якому будуть зазначені усі види та обсяги роботи, які потрібно провести для безаварійної експлуатації будинку в зимовий період. Роботи мають узгодити з замовником послуг – мешканцями будинків та виконані до початку опалювального сезону. Факт їх виконання має підтвердити відповідна комісія. Тільки так можна сподіватися, що проблем з експлуатацією будинку взимку не виникне.
Фактично, в Чернігові комісійного обстеження будинків не проводиться. Акти, якщо і складаються, то, здебільшого, не виходячи з кабінету. Тому і з обслуговуванням будинків маємо те, що маємо…
P.S.
Підсумовуючи сказане можна зазначити, що підвищення тарифів на обслуговування будинків і прибудинкових територій відбудеться вже найближчим часом. Але розраховувати на будь-які зміни в обсягах та якості обслуговування не варто. Комунальники працюють по-старому, але ситуація змінюється: будинки руйнуються і потребують підвищеної уваги. Про капітальний ремонт багатоповерхівок міста сьогодні мова взагалі не йде. Враховуючи той факт, що більшість будинків Чернігова зводилася у 70-80 роки, кількість проблем у мешканців багатоквартирного житла міста буде постійно зростати. В той же час владці намагаються перекласти рішення цих проблем (які накопичувалися роками), на плечі мешканців будинків. А ті, в свою чергу, не мають коштів фінансування ремонтів, адже 70% домогосподарств міста живуть на субсидії. Тобто, утворилося замкнене коло, яке терміново потрібно розірвати. Вирішити проблему банальним підняттям тарифів не вдасться. Треба приймати управлінські рішення, направлені на відновлення зношеного житлового фонду. Звичайно, можна у наказному порядку створити ОСББ у кожному будинку міста. Але, як свідчить досвід, здебільшого ефективність таких утворювань дуже низька. І якщо будинки продовжать падати, чи вдасться чиновникам уникнути відповідальності ?
Gorod.cn.ua
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.




