Мобільна версія сайту Головна сторінка » Новини » Місто і регіон » Хто буде безкоштовно їздити в транспорті наступного року. І як довго?

Хто буде безкоштовно їздити в транспорті наступного року. І як довго?

Чи будуть пільговики Чернігова безкоштовно їздити у тролейбусах наступного року? Звичайно будуть. Розмови про впровадження часткової оплати проїзду, впровадження адресної компенсації саме пільговикам, монетизацію пільг, так і залишаються лише розмовами. В черговий раз це довела і остання сесія Чернігівської міської ради, на якій депутати проголосували за виділення 80 мільйонів і 700 тисяч гривень на компенсацію вартості проїзду пільговикам у 2018 році. Трохи більше 74 мільйонів з цієї суми передбачені на електротранспорт, майже 6,7 мільйони гривень — на автобуси. Але у будь якому разі і одна і інша суми, очевидно, дістануться комунальному тролейбусному управлінню.


 
Додатки до Програми визначають перелік тих, хто користуватиметься правом безкоштовного проїзду. В тролейбусах безоплатно їздитимуть 15 категорій пільговиків:
 
- Учасники бойових дій та особи, прирівняні до них (в т.ч. АТО) — їх у Чернігові згідно з пояснювальної записки — 4598 чоловік.
- Інваліди війни — їх 2303;
- Особа, яка супроводжує інваліда війни 1-ї групи — інвалідів 1-ї групи 321.
- Члени сімей загиблих (в т. ч., які пропали безвісти) військовослужбовців — 114;
- Громадяни, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи віднесені до категорії 1 — 962 людини;
- Громадяни-учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які належать до категорії 2 — 1688 осіб;
- Діти, яким встановлено інвалідність, пов’язану з Чорнобильською катастрофою — 12;
- Інваліди 1-3 груп — 12253 людини (по групах — 1649, 4596 і 6008 відповідно 1-ї, 2-ї та 3-ї груп);
- Інваліди по зору 1-3 груп;
- Діти-інваліди - 942;
- Особа, яка супроводжує інваліда І групи або дитину-інваліда.
- Пенсіонери за віком — їх найбільше, 58 133 людини;
- Діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування, що виховуються або навчаються у навчально-виховних та навчальних закладах — про кількість у записці нічого не вказано;
- Діти з багатодітних сімей - 1946;
- Ветерани військової служби (1649 чоловік), ветерани органів внутрішніх справ (339), ветерани податкової міліції (8), ветерани державної пожежної охорони (5), ветерани Державної кримінально-виконавчої служби України (45), ветерани служби цивільного захисту (34), ветерани Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України (3) — загалом виходить 2083 людини.
 
Загальна кількість пільговиків, згідно з пояснювальною запискою — 85 тисяч 222 особи. І це на 300-тисячне місто. Якщо ж порахувати — 74 мільйони розділити на 85 тисяч пільговиків — то виходить, що кожен отримує на рік як компенсацію проїзду по 868 гривень, тобто має 24 поїздки на місяць. Чи кожен з них стільки їздить у тролейбусах? Мало це чи багато? Достовірної відповіді на це поки що немає. До речі крім тих хто має право безкоштовно їздити в транспорті є ще й школярі які платять не повно вартість квитка.
 
На відміну від тролейбусів, в автобусах пільговиків, як і нині, їздитиме значно менше — з вище згаданого переліку платити доведеться пенсіонерам за віком і ветеранам різних служб, перерахованих в його останньому пункті.
 
В 2017 році на компенсацію вартості проїзду виділялося 49 мільйонів 350 тисяч на електротранспорт і 5 мільйонів 200 тисяч на автобуси. При цьому кількість пільговиків, якщо вірити тій же пояснювальній записці до проекту рішення, була меншою більше ніж на 3 тисячі осіб — на 1 жовтня 2016 їх було 88 569. Тож виходить, що зростання суми грошей які виділяються з міського бюджету на компенсацію проїзду повністю залежало від того підвищення вартості проїзду в маршрутках і тролейбусах на 1 гривню, яке відбулося цього року. При цьому варто зважати на те, що подорожчання було напряму пов'язане зі зростанням мінімальної заробітної плати вцілому в країні до 3200 гривень і подорожчанням електроенергії, запчастин і палива. 

Що буде наступного року? Зважаючи на плани уряду продовжувати і далі піднімати мінімалку (найближча цифра про яку говорили - 5 тисяч гривень) і поступове здорожчання всього іншого, наступного року цілком імовірним може стати новий перегляд тарифів і так само збільшення видатків на компенсацію вартості проїзду. 


 
Інший бік медалі — потреба в існуванні ЧТУ. Не секрет, про це неодноразово, в тому числі і на минулій сесії, говорив міський голова Чернігова Владислав Атрошенко, що насправді всі обрахунки суми компенсації умовні і виділені кошти йдуть на підтримку існування самого тролейбусного управління. Причому ЧТУ може і не отримувати всі передбачені на компенсацію кошти, а отримуватиме рівно стільки, щоб по результатам року вийти в нуль. За нинішніх умов, якщо прибрати ці компенсації — під загрозою опиниться існування ЧТУ яке повністю залежить від цих виділених з міського бюджету грошей. 
 
Щоб підприємство існувало — потрібно розуміти за яких умов це буде можливо, скільки пасажирів реально перевозять тролейбуси і скільки воно може заробити самостійно. Тож наступного року чекати впровадження монетизації навряд чи варто — це буде вкрай складно зробити без збитків для ЧТУ, адже отримавши гроші люди частково пересядуть в маршрутки. А от впровадження електронного квитка на електротранспорт, в тому числі і для пільговиків (у яких гроші не списуватимуться, а лише фіксуватиметься проїзд), цілком можливе, адже дозволить нарешті достеменно порахувати скільки ж людей їздить у тролейбусах і нарешті спробувати скласти реальну картину фінансової спроможності ЧТУ. Цій меті може послужити і Картка чернігівця про яку згадав на сесії Владислав Атрошенко. Зберегти пасажирів має допомогти оновлення тролейбусного парку, яке хоч і повільно, але все ж триває. А от перетворивши ЧТУ на конкурентноспроможне підприємство, цілком імовірним може стати і сценарій, коли вартість проїзду у тролейбусах і маршрутках буде вирівняно — кажуть сьогодні так є у Львові. 
 
За роки 3-4 роки вартість проїзду у всьому міському транспорті буде однаковою, платитимуть за проїзд усі, а пільговики отримуватимуть компенсацію певної кількості проїздів на транспорті (причому на будь-якому, хоч в автобусах, хоч у тролейбусах) безпосередньо на власну картку чернігівця. Майже ідеальна система яка може стати реальністю. А от чи стане?



 
Gorod.cn.ua

Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш Telegram.

Теги: тролейбуси, ЧТУ, маршрутки, пільги, компенсація

Додати в: