GOROD.cn.ua

Платили по квитанціях – все одно повертайте гроші

Чернігівка Галина Юдицька, яка щомісяця сплачувала по квитанціях за опалення та гаряче водопостачання, в червні отримала чергову квитанцію від КЕП «Чернігівська ТЕЦ» ТОВ фірми «ТехНова» і не повірила своїм очам. У квитанції навпроти нового рядка «повернення невикористаної субсидії» стояла чимала сума – 1220 гривень.



Всі ці роки пані Галина справно оплачувала всі рахунки, а виявилася злісним неплатником, в якого забрали субсидію. Що тепер робити і куди звертатися – не знає, бо куди не піде – звідусіль її перенаправляють і розповідають різні теорії виникнення боргу. Вона навіть на гарячу лінію Уряду дзвонила 9 разів, та все марно. Пані Галину з чоловіком позбавили субсидії, допоки вони не сплатять цей борг невідомого походження. Грошей у родини на сплату немає та й жінка вважає, що не повинна платити за якісь незрозумілі нарахування.

«Ми щомісяця сплачуємо рахунки по всіх квитанціях, які отримуємо. За тепло та гаряче водопостачання також платили, – скаржиться. – Все, що написано у рядку «до сплати», справно сплачували. Пишуть фактичну суму за послугу, потім суму субсидії і залишок до сплати. Ми цей залишок сплачували, а тут виходить, що ще й винні. Куди нам звертатися - ми вже з чоловіком-інвалідом не знаємо. Пенсії у нас зовсім маленькі, економимо на всьому. Як будемо віддавати цей борг? Я взагалі за все своє життя ніколи не брала субсидію, а два роки тому оформила, та ось воно як вийшло. Знущаються з людей, як можуть. Гірше, ніж зараз, ми ще ніколи не жили! То дають ті субсидії, то забирають, то ще й борги нараховують. Ось із «Обленерго» таких проблем немає, там як написали, так воно і є, а у «ТехНові» нічого не зрозуміло. Я сама бухгалтером багато років працювала, і не можу зрозуміти: звідки борг, якщо сальдо в мінусі? І чому вони не робили перерахунків у минулі роки, а якщо робили – чого не повідомляли нас? Зате понаписували, скільки коштують їх послуги в інших країнах, а чому ж не пишуть, який дохід у тих людей? Нашим же людям, аби вижити та заплатити комуналку, треба на трьох роботах працювати. А таким пенсіонерам, як ми, взагалі незрозуміло, як жити далі, якщо субсидію не повернуть».

Головна проблема - несплата обов’язкової частки

У відділі субсидій Деснянського районного управління соціального захисту населення про проблеми пані Галини знають, але запевняють, що заборгованість виникла з її вини. І така ситуація непоодинока. Адже люди, отримуючи повідомлення про надання субсидій, мають уважно читати, яка сума субсидії надана, на які послуги і яка обов’язкова частка до сплати кожного місяця. І не варто дивитися на величезні «переплати», які надає держава. Бо ж дуже багато хто просто не сплачує свою обов’язкову частку. Ті захмарні суми, надані державою, перерахують відповідно до показників температури, і люди, які обов’язкову частку не сплачували або сплачували частково, матимуть борги. Імовірно, така ситуація складається через те, що відділ субсидій при розрахунках надає теплопостачальникам розмір субсидії на опалення та гарячу воду окремо. Але в квитанції від КЕП «Чернігівська ТЕЦ» ТОВ фірми «ТехНова» заборгованість є, сума розрахунків по кожному виду послуг є, а субсидія єдина. А в багатьох випадках вона перевищувала суму нарахувань, тож люди платили або по тому, що було «до сплати» в квитанціях, або взагалі нічого не платили. Між тим, гаряча вода й тепло – різні послуги. І якщо субсидія на опалення через теплу погоду перевищувала нормативну, то розмір субсидії на гарячу воду від погоди не залежить. Більше того, субсидія нараховується лише на «соціальну норму» – 1,6 м3, а якщо в квартирі немає лічильника на гарячу воду, то нараховують на 3,4м3. Тобто реально людина оплачувала гарячу воду не в повному обсязі, а в окремих випадках узагалі не оплачувала, бо субсидія на опалення на гарячу воду не поширюється. І людина ні в чому не винна, бо ж платила за виставленим рахунком. Винні, по суті, працівники «ТехНови», які мали б чітко вказати у квитанції розмір субсидій на кожний вид послуг. У відділі субсидій наголошують, що споживачі повинні самі вираховувати свій платіж кожного місяця, виходячи із обов’язкового платежу, суми надання субсидій та фактично нарахованої суми на послуги, а не довіряти квитанціям.

«У цього субсидіанта немає лічильника гарячої води, тому у них зовсім інший розрахунок іде, – пояснює начальник відділу соціальної допомоги та субсидій Ірина Титоренко. – Це та оплата, яка не входить у соціальний норматив, коли немає лічильника, то їм нараховують плату за послугу за нормою 3,4 м3, а субсидія надається з розрахунку на 1,6 м3. Їм було надано субсидії на гарячу воду 105 гривень. Залишок (близько 130 гривень) людина має сплачувати щомісяця. До цієї суми треба додати обов’язковий платіж за гаряче водопостачання і обов’язковий платіж за теплопостачання. Оце й буде та сума, яку повинні були сплачувати ці люди щомісяця, а не ту, що стоїть у квитанціях. Коли людина подає документи на отримання субсидії, то з призначенням субсидії вона також отримує повідомлення, в якому чітко прописано, на які послуги надана субсидія, в якому розмірі і яку обов’язкову частку вона має сплачувати щомісяця. Цю частку люди мають сплачувати, навіть якщо у них будуть стояти плюси по оплаті. До того ж компанія-надавач послуг у квитанціях має чітко розписувати, скільки нараховано, скільки субсидії, скільки обов’язкова частка і скільки до сплати, тоді людям буде зрозуміло. Субсидію у вашої читачки дійсно поки що забрали, про це ми надіслали повідомлення. Її повернуть, якщо борг буде сплачено або реструктуризовано протягом двох місяців. Субсидію припинили надавати з травня, оскільки субсидії призначаються на опалювальний сезон, тобто з жовтня по квітень. Відтак термін дії її субсидії на минулий опалювальний сезон завершився. На новий – не призначали через заборгованість, що виникла. Рекомендуємо людям сплачувати обов’язкову частку, аби не потрапляти в такі ситуації. І лічильники на гарячу воду також краще поставити».

У «ТехНови» своя правда

У ТОВ «ТехНова», яка надає послуги з теплопостачання та гарячого водопостачання, своєї вини не вбачають. Звинувачують державу, що надає такі великі суми субсидії, через це міняється і сальдо в розрахунках. Коли ж забирають надлишок після перерахунків, сальдо зменшується, а люди цього поки що не розуміють. Та одне там точно вирішили змінити – квитанції. Вони їх планують розбити на дві і чітко вписувати всі суми, які потрібно сплачувати і які покриває субсидія.

«Про ситуацію за цією адресою знаю, жінка вже приходила до нас, зверталася на Урядову лінію, але вина лежить на ній самій. Заборгованість виникла через великі суми субсидії, які у людей після перерахунку забрали, – пояснює начальник відділу з розрахунків та контролю оплати за теплову енергію фізичними особами КЕП «Чернігівська ТЕЦ» ТОВ фірми «ТехНова» В’ячеслав Крупов. – Сума, що підлягає поверненню, визначається шляхом вирахування вартості фактично використаної за опалювальний сезон теплової енергії із суми виділеної субсидії.

Наприклад, за тепло субсидія нараховувалася на розрахункову температуру повітря, а в квитанції формувалася, виходячи з фактичної температури. В цьому році у нас вийшла економія після перерахунку за тепловими показниками. На опалення 2016/2017 року субсидія надавалася в розмірі 5434 гривні, а за перерахунком в кінці опалювального періоду фактично нами було надано на 4114 гривень. Решта невикористаної субсидії повернулася до держави. Людина повинна була сплачувати обов’язкову частку, тоді б не довелося знову зараз платити. У цього споживача ми робили перерахунки і в минулому році, і в позаминулому. Тільки тоді за законом не забирали субсидію за несплату, тому ті суми стали боргом. Також у цій квартирі немає лічильника гарячої води, тому їм нараховується за 3,4 куби, а субсидія цього не покриває. Якщо людина не проживає тривалий час у квартирі, то має нам написати заяву, тоді і норми зменшаться, але такої заяви від вашої читачки ми не отримували. На жаль, люди (особливо пенсійного віку) не розуміють, що держава оплачує їм комунальні послуги, але надає дуже великі суми, які вони не використовують. Тому по завершенні опалювального періоду невикористане забрали. Багато хто опинився в такій ситуації, не сплачуючи обов’язкової частки, думали – покриє субсидія. Потім виходить, що ми винні. У цієї родини вихід тільки один, відповідно до постанови 748 вони можуть або повністю погасити борг одним платежем, або підписати з нами договір про реструктуризацію. Зараз ми розбиваємо такі заборгованості (а їх дуже багато) на рік. До речі, після цього опалювального сезону ми взагалі вирішили розбивати платежі за гарячу воду і за опалення, а то у нас все в одній квитанції і люди часто не розуміють, скільки необхідно платити».



Марія Пучинець, "Чернігівщина" №31 (640) від 3 серпня 2017

Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш Telegram.

Теги: «Чернігівська ТЕЦ», ТОВ фірми «ТехНова», опалення та гаряче водопостачання, субсидія борги, Марія Пучинець, "Чернігівщина"