Все, що живе на світі,
Уміє розмовляти.
Уміють говорити зайці і зайченята,
По-своєму говорять і риби серед моря,
І у садочку пташка, і у траві комашка...
Говорять навіть квіти з блискучими зірками...
— А як говорять діти?
— Так, як навчила мама!
— Прийми ж, матусю,
Слово подяки від дитини
За нашу рідну мову,
За мову України.
Л. Полтава
Однією з найважливіших функцій людини є мовлення. З самого народження дитина намагається спілкуватися з оточуючим світом спочатку через якісь звуки, рухи, потім слова.
Часто батьки стикаються з тими чи іншими проблемами порушення мовлення, виникає дуже багато питань з цього приводу, хвилювань. Деякі батьки навпаки не звертають увагу, чекають поки дитина переросте і сама виговориться. Як саме треба поводитись батькам у таких випадках, до кого звертатися, а також що є нормою у вимові для певного віку спробуємо розібратися разом зі спеціалістами.
Ульяненко Людмила Василівна. Вчитель-логопед вищої категорії ДНЗ №75. Освіта – вища дефектологічна, досвід роботи 35 років, одружена, має двох доньок.
Життєве кредо: Ти добро твори повсюди.
– Людмило Василівно, що вплинуло на вибір Вашої професії?
– Я народилася в сім’ї інтелігентів: батько адвокат, мама вчитель. І в нас так вийшло, що половина дітей і онуків пішли по лінії тата, а половина по лінії мами – педагоги. Мама працювала з дітками початкових класів, і я пильно дивилася, спостерігала за її роботою, мені все було дуже цікаво. Мені дуже подобається робота з дітьми. Коли я бачу, що очі сяють у дитини і на її устах вдячна посмішка – це найбільший подарунок для мене. Дуже важливо допомогти дитині успішно оволодіти даром слова.
– Що впливає на мовленнєвий розвиток дитини?
– Розвиток дитини починається ще у внутрішньоутробному періоді у матері. Дитинка розвивається майже з перших днів. Впливає лагідність мови мами, спокій і злагода у сім’ї. Дуже добре, коли майбутня мама слухає спокійну класичну музику, особливо Моцарта, Чайковського, коли читає казочки, оповідання. І коли після народження увімкнути знову цю музику, чи прочитати ті ж казочки – дитина впізнає їх і буде посміхатися. Мовленнєва діяльність дітей формується у процесі пізнання навколишнього спілкування з оточенням. Наслідуючи дорослих, дитина оволодіває мовою поступово і до 5-6 років за умов нормального розвитку, в основному засвоює правильну вимову всіх звуків. Проте є діти, в яких внаслідок захворювання, ослабленого здоров»я, аномалії в будові відповідних органів, несприятливого оточення та інших причин – мовленнєвий розвиток відбувається з певним запізненням або з відхиленням від норми.
– «Порушення мовлення у дитини» – що це означає?
– Це дуже широке поняття. Може бути порушена як звуковимова, фонематичні процеси, а може бути і лексика і граматика, психічні розлади. До кожної дитини індивідуально потрібно підходити і дивитися, що в порушенні мовлення йде первинне і, виходячи з цього ставити звуки. До 5 років дитинка ще може сама вимовитись, а з 5 років обов’язково потрібен спеціаліст. Наша мова складається зі звуків. Правильно вимовляти звуки рідної мови дитина повинна навчитися ще в дошкільному віці. Завданням мовленнєвого розвитку дітей є виховання звукової культури мовлення. Поняття звукової культури мовлення досить складне і широке, воно включає цілий ряд важливих компонентів, чітку артикуляцію звуків, фонетичну й орфоепічну правильність мовлення, правильне мовленнєве дихання, силу голосу, темп і тембр мовлення, фонематичний слух. Недоліки вимови звуків можуть бути зумовлені пошкодженням центрального або периферичного вузлів мовленнєвого апарату внаслідок інфекційних хвороб або вроджених вад (неправильне розташування зубів, розщеплення верхньої губи, або піднебіння та інші) У таких випадках необхідне втручання спеціалістів: логопедів і лікарів. Правильний мовний розвиток дитини дошкільного віку залежить від тісної співпраці логопеда та батьків.
– Якщо у сім’ї двомовність – як це впливає на дитину?
– Я не можу сказати що це погано, але все ж таки впливає на розвиток мовлення. Дитина починає змішувати у вимові слова, пом'якшує вимову приголосних звуків. Якщо вже так склалося, що в сім'ї двомовність – потрібно розвивати і навчати дитину, збагачуючи лексику більше на тій мові, яка потім у неї буде в школі.
– Які звуки найважче дитині вимовити?
– Найчастіше недоліки звуковимови стосуються свистячих та шиплячих звуків, а також звуків: [р], [л], [к], [р'], [л'], [к']. Спостерігаються різні відхилення у проявах мономорфної, або поліморфної дислалаї, а саме: дитина зовсім не вимовляє звуків, замінює один звук іншим, спотворює звук (міжзубна бокова вимова свистячих, або шиплячих звуків, гортанний звук [р]), нечітко вимовляє окремі звуки, пом'якшує звуки (замість твердого приголосного вимовляє м'який приголосний).
– З якого віку дитина повинна вимовляти ці звуки?
– Робота в логопедичних групах над цими звуками починається з 3-х, з 4-х років в залежності від проблем у дитини. А з 5-ти років починають працювати з дітками, що не вимовляють одного сонорного звуку [р].
– Ваші поради батькам.
– Дуже важливо щоб батьки в сім’ї розмовляли правильно і виправляли дитину, якщо вона невірно вимовляє слова. Але якщо ви розумієте що дитина просто не може вимовити правильно всі звуки, то обов’язково треба звернутися до спеціаліста: вчителя-логопеда. Пам'ятайте, щоб дитина до школи прийшла з добре розвиненим мовленням, треба з нею частіше гратися в те, що сприяє розвитку мовлення, мислення, фантазії. Своєчасне опанування мови – основа розумового розвитку дитини, запорука її повноцінного спілкування з іншими людьми.
Безкоровайна Лариса Юріївна. Вчитель-логопед 1-ї категорії студії «РозУмка». Освіта – вища педагогічна, досвід роботи – більше 10 років. Виховує двох доньок.
– Ларисо Юріївно, що вплинуло на вибір Вашої професії?
– Мабуть особиста трагедія. Коли я була маленька, в мене дуже хворів молодший братик, він почав дуже пізно розмовляти. Мама, бабуся – всі водили його до логопедів, а я завжди була при цьому присутня.
– З яким проблемами до Вас найчастіше звертаються батьки?
– Проблеми різні: часто приходять просто для діагностики, часто з іншими проблемами, важко щось виділити, проблеми дуже різні.
– На що потрібно звертати увагу батькам у вимові дітей, та в яких випадках бажано звертатися до логопеда?
– Перше відвідування логопеда обов’язково повинно бути у трирічному віці. Чому? Тому що вже можна обстежити, діагностувати чи то важка прийшла дитина, чи то це ще просто вікові зміни. Дуже часто виходить так, що дитині паралельно необхідна допомога іншого фахівця: лора, невролога, хірурга.
– До якого віку дитині можна коригувати мовлення?
– Мова розвивається протягом усього життя. І звертатися до логопеда не пізно ніколи. Найстарша людина, яка до мене зверталася була у віці 43 роки, і ми успішно справилися з її проблемою.
– Що впливає на дефекти мовлення? Адже одні діти взагалі не потребують допомоги логопеда, інші – навпаки.
– Причини дуже різні. Це і спадковість (хтось з членів родини мав аналогічні проблеми) і важкі пологи, при яких виникли ускладнення, неправильний зубний ряд, слабенькі язичкові м’язи, вкорочена під’язикова зв’язка, тощо.
– Якщо наприклад у дитини вкорочена під’язикова зв’язка, обов’язково потрібно звертатися до хірурга?
– Можна спробувати розтягти її цікавими вправами. Наприклад: на маленьку тарілочку покласти щось солоденьке, те – що любить Ваша дитина: мед, джем, морозиво і дозволити їй все це злизати язичком. Або пограти з нею в іншу гру: «Дотягнися язичком до носика»; порівняти у кого довший язичок; гра «Дражнилочка»: повернути язичок вліво, вправо, вверх, вниз. Можна дати дитинці мамине люстерко, і попросити її, щоб вона витягла язичок голочкою. Можна обмазати тими ж варенням, джемом чи медом навкруги ротика дитини і запропонувати їй це злизати. Дитині буде дуже весело, приємно і корисно. Але якщо під’язикова зв’язка занадто коротка і вправи не допомогли краще звернутися до хірурга.
– До якого віку дитина повинна вимовляти звук [р]?
– Ми вважаємо, що до чотирьох з половиною років, якщо у дитини не виходить – потрібно звернутися до логопеда. Часто батьки вважають, що можуть самі навчити дитину, але ця думка помилкова – в дитини може вийти горлове «Р», яке переставити спеціалісту буде складніше.
– Деякі першокласники на письмі пропускають голосні букви. З чим це пов’язано?
– Дитина просто їх не чує. Це називається розвиток фонематичного звуку. Якщо такий фонематичний звук недорозвинених – виникають ось такі помилки. Логопед навчить як відстукувати склади, як робити звуковий аналіз слова, як розкласти слово на звуки. Це все можна виправити.
– Бувають дітки, які не піддаються коригуванню мовлення?
– Дуже-дуже рідко. Зазвичай такі діти замкнені в собі, в такому випадку головне дитину розкрити, зацікавити, привернути її увагу. Якщо дитинка йде на контакт – все можливо виправити!
– Ваші поради батькам.
– Дитину потрібно розвивати. Дуже допомагають казочки, перекази віршики, примовки з самого раннього віку. А якщо виникли проблеми – звертатися до спеціаліста, бо іноді батькам дають поради знайомі, родичі – що все само по собі пройде, або ж є батьки, які соромляться йти до логопеда. Це помилково, краще проконсультуватися, отримати допомогу якщо вона потрібна. Трапляється, що мами приводять діточок і говорять, що у них все добре, лише не вдається вимовити звук [р], а коли починаєш працювати з дитиною – розумієш, що у неї ще не вистачає 10-15 звуків! Тому обов’язково потрібно звертатися до спеціаліста, довіритися йому, бо лише батьки відповідальні за свою дитину і вони повинні розуміти всю цю відповідальність.
Ольга Кунтиш
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.