GOROD.cn.ua

Галина Сердюк - навчатися й учити - її покликання

 



Галина Сердюк

Галина Анатоліївна Сердюк — доктор філософії у галузі освіти, в. о. директора КЗ «Чернігівський обласний науковий ліцей», учитель вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист, відмінник освіти України, лауреат обласної премії імені С. Русової. Має диплом доктора філософії європейського зразка, чинний у країнах Європи. А ще — вона наша землячка!

Талалаївську середню школу закінчила у 1989 році, потім, із червоним дипломом, Ніжинський педінститут ім. М. В. Гоголя. І повернулася працювати до рідної школи вчителем зарубіжної літератури. Та на досягнутому не зупинилася, оскільки вважає, що вчитель сам має постійно вчитися і вдосконалюватися. Отож, працює і навчається у Чернігівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти ім. К. Д. Ушинського й здобуває другу вищу освіту за спеціальністю «Практичний психолог у галузі освіти» та здобуває кваліфікацію вчителя української мови та літератури.

Галина Анатоліївна живе не тільки своєю роботою. Їй подобається подорожувати історичними місцями України та світу. Має ряд захоплень, які приносять емоційне задоволення у вільний час, — це рукоділля, а саме: виготовлення біжутерії, оздоблення одягу, вишивка бісером, стрічками. Найбільше любить вишивати ікони, у власній колекції їх понад 30. «Для душі» грає на гітарі. Мріє ще багато чому навчитися і побачити світ.
Про роботу ліцею, про викладачів і ліцеїстів на моє прохання Галина Анатоліївна розповіла під час нашої розмови тут, в Талалаївці, де вона проводила відпустку у батьків.

— Чому я стала саме вчителем і, жодного разу не шкодуючи про свій вибір, працюю в освіті вже 31 рік? Це сімейна династія! Мої дідусь і бабуся були вчителями, я виросла у вчительській сім’ї. Мої батьки Анатолій Іванович і Стефанія Василівна понад 50 років пропрацювали у Талалаївській середній школі. Вони для мене були і є взірцем відданості професії, приклад у житті. З дитинства любила мову і літературу, тому й обрала філологію.

Галина Анатоліївна працювала практичним психологом у Талалаївській школі, отримала вищу кваліфікаційну категорію, звання «старший учитель». 2003-й рік став для неї доленосним — вона отримала пропозицію працювати у Чернігівському обласному педагогічному ліцеї для обдарованої сільської молоді (з жовтня 2021 року — комунальний заклад «Чернігівський обласний науковий ліцей» ЧОНЛ). На цей час вона вже зарекомендувала себе як перспективний педагог і науковець.

— Ось уже 22 роки працюю в ліцеї, — продовжує розповідь Галина Анатоліївна. — Завдячую моїм мудрим наставникам, чудовим управлінцям, які відкрили простір науки і щирість своїх сердець: Г. В. Коломієць, Н. М. Кардіян, Н. І. Коваленко. Чернігівський обласний науковий ліцей — заклад спеціалізованої освіти, який забезпечує здобуття профільної середньої освіти наукового спрямування. Це освітнє середовище, яке поєднує всіх, хто прагне здобути якісну освіту. Він створений з любов’ю справжніми корифеями педагогіки і плекає успішну молодь — відповідальних за долю своєї держави громадян. Освітня система ліцею базується на 4 чинниках: інтелект, духовність, здоров’я, репутаційний капітал. Ліцей має три профілі навчання: техніко-технологічний (математична, інформаційна галузі знань), природничо-математичний (біолого-хімічна галузь знань), суспільно-гуманітарний (мовна галузь знань, економіко-правова галузь знань). У закладі є Ліцейна академія наук «Вєді», де кожен може спробувати свої сили в науково-дослідницькій діяльності.

ЧОНЛ входить до складу Мережі асоційованих шкіл ЮНЕСКО, яка пропагує цінності ЮНЕСКО — мир, міжкультурне взаєморозуміння та якісну освіту. Можемо назвати це дитячою дипломатією. Відбувається обмін досвідом між світовими шкільними спільнотами. Під час закордонних поїздок, онлайн-зустрічей діти поширюють інформацію про Україну, її історію, традиції, спадщину, розповідають про виклики воєнного часу. У досвіді ліцею співпраця з викладачами Heathfield Community College (Велика Британія), онлайн-зустрічі зі школярами Південної Кореї. Три роки поспіль учні ліцею мають можливість брати участь у рекреаційній програмі (м. Ганновер, Німеччина). Три тижні повноцінного відпочинку, проживання у німецьких сім’ях, участь у культурологічних, спортивних заходах програми — це нагорода ліцеїстам, які прагнуть і досягають успіхів у навчальній, науково-дослідницькій роботі.

Наприклад, у березні я разом із учителькою англійської мови та десятикласницею, яка є членом ліцейного Парламенту, узяли участь в освітньому обміні, організованому Бельгійським агентством розвитку Enabel. Корисним був досвід спілкування з бельгійськими школами-учасниками Мережі асоційованих шкіл ЮНЕСКО. Учні суспільно-гуманітарного профілю (мовна галузь знань) поглиблено вивчають англійську мову. Німецьку мову вивчають як другу іноземну. Щороку зростає запит здобувачів освіти на вивчення іноземних мов.

Пишаємось, що в цьому навчальному році завершили реалізацію проєкту «Librarium — культурологічний простір», створивши осередок унікальної іноземної літератури. Інтер’єр простору придумали одинадцятикласники. Завдячуємо випускниці ліцею, яка ще до війни подарувала нам 137 книг. Минув рік, як графство Кент (Великобританія) і Чернігівська область стали офіційними регіональними партнерами. Це співпраця, обмін знаннями та досвідом в економіці, медицині, культурі, освіті, екології, відновленні інфраструктури. У січні 2025 року діти графства Кент подарували ліцеїстам 67 книг. Впевнена, що бібліотечний фонд буде й надалі поповнюватись новими книгами, зокрема й з ініціативи міжнародних партнерів.

Цьогоріч команда ліцею перемогла у Всеукраїнському конкурсі «Бізнес-ідеї». Розробка учнів («їстівні стаканчики з печива» для напоїв) уразила і журі, і глядачів. Нагородою для переможців була поїздка до Варшави, відвідини найцікавіших місць столиці Польщі. У березні 2025 року учень 10 класу, переможець III етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад, інтернет-олімпіад та турнірів, юний науковець, узяв участь у подорожі до Чорногорії.

— Коли я потрапила до ліцею, перше, що вразило мене — це усмішки на обличчях викладачів та дітей. Відчувалася атмосфера щирості й доброти. Досвід довів, що чесність, щирість, відкритість, людяність, душевне тепло у ставленні до дітей роблять неабияку справу. Діти повинні бачити, що їхній учитель / учителька йде вперед, удосконалюється. Отож, він/вона цікава особистість.

Свою учительську кар’єру у ліцеї я розпочинала з поєднання кураторської діяльності і викладача-предметника. Це — відповідальність за клас, за кожного учня, водночас — серйозна підготовка до уроків, щоб вони були цікавими для дітей.
Більше часу у мене з’явилося, коли стала працювати тільки викладачем. Тоді й виникло бажання вдосконалити свою англійську, тож пішла на курси. Її знання знадобились, особливо у науковій діяльності.
Я відвідала 13 країн — це і робочі поїздки і приватні подорожі. Призначення на посаду заступника з навчально-виховної роботи (2016 р.) стало для мене новим етапом у житті.

— У цьому році Ви захистили дисертацію і отримали наукове звання — доктор філософії у галузі освіти.

— Так. Позаду три з половиною роки навчання в аспірантурі. У мене була сильна мотивація — достатньо потужний педагогічний досвід у чудовому закладі освіти і певність, що мої знання, уміння, дослідження потрібні.
Маю понад 40 публікацій у наукових фахових виданнях України і за кордоном (Велика Британія, Іспанія, Німеччина, Польща, Чехія). Уже після захисту дисертації опублікувала дві статті. Простір старшої профільної школи відкриває широкі можливості для наукового пошуку. Моя дисертація має дуже високий відсоток оригінальності. Я відповідаю за кожне надруковане речення, за кожний абзац. Наукова робота — це результат багаторічних спостережень, досліджень. Вдячна своїм батькам за підтримку, за віру у мене, за добрі поради. Це наша спільна робота, наше спільне досягнення!

— Розкажіть про свої педагогічний та учнівські колективи.

— Колектив ліцею налічує 92 працівники, з них викладачів — 50. На сьогодні в ліцеї працюють 3 доктори наук, 1 доктор філософії, 14 кандидатів наук (33 % педагогічного складу), 15 викладачів — учителі-методисти, 11 — мають звання «Старший учитель», 10 — нагороджені нагрудним знаком МОН України «Відмінник освіти України», 8 — лауреати обласної премії ім. С. Русової. 10 педагогів ліцею — його колишні учні. Це свідчення того, як діти «з глибинки» реалізовують себе. Важливо, щоб кожна дитина свідомо обрала свою професію, знайшла себе у житті, була конкурентоспроможною в освітньому просторі, набула ключової компетентності — навчатись упродовж життя. У нас працює багато викладачів-сумісників. Це унікальні педагоги з регіональних вишів.

До творчих і професійних студій закладу долучені актори, художники, письменники, журналісти, науковці, висококваліфіковані фахівці, які цікаві для дітей, захоплені своєю справою, залюблені у свою професію.
Учитель показує учням вектор у навчанні, а діти самі докладають максимум зусиль у досягненні поставленої мети: чи то участь і перемоги в олімпіадах, чи долучення до конкурсів, проєктної діяльності, чи відкриття в науково-дослідницькій діяльності. Головне, як показує досвід, для учнів і батьків — це здобуття якісної освіти, розвиток мотивації до навчання. Можемо пишатись — 100 % наших випускників вступають у провідні виші України, щороку розширюючи географію вступу та обираючи найсучасніші спеціальності. Підсумок нашої спільної праці — результат НМТ-2025.

Серед 20 випускників Чернігова з найвищими результатами на НМТ 7 учнів — випускники ЧОНЛ (5 — математика, 2 — українська мова, 1 — фізика, 1 — англійська мова). Найкращий результат — 200 балів із трьох предметів — у випускника ліцею Артема Щербакова. Загальний результат — 794 бали: по 200 балів з математики, фізики, української мови, 194 — з історії. Є ще одне досягнення, за яким праця наших педагогів: ліцеїстка Євгенія Новопашина (суспільно-гуманітарний профіль (мовна галузь)) у складі команди юних переможців національного етапу представляла Україну на Олімпіаді геніїв у США.
Усіх учасників освітнього середовища об’єднує єдина мета — якісна освіта, розвиток особистості дитини.

Тому наші учні, їхні досягнення — це найбільша популяризація ліцею. У ліцеї навчаються династіями. Колишні випускники приводять своїх менших сестер і братів, а деякі — уже і своїх дітей!Викладацький колектив робить усе, щоб  життя ліцеїстів було цікавим і, головне у наш час, — безпечним. Є умови для проживання — сучасний і комфортний пансіон. У відсотковому відношенні чисельність дітей із регіону — 70 %, 30 % — із Чернігова. Кожному учню видаємо планшет на 2 роки навчання (як у деяких закладах Європи). У період війни ліцей працює у змішаному форматі.

Мріємо, щоб швидше настав час, коли навчання буде очним. Спілкуватися наживо, бачити очі своїх учнів — це так важливо! Кожен учень наукового ліцею отримує стипендію. Маємо 7 іменних стипендій, ініційованих його випускниками.

— Як відбувався цьогорічний набір ліцеїстів? Чи є діти з Талалаївщини?


— У 2025/2026 н. р. до учнівської спільноти доєднається 120 учнів з 25 громад Чернігівщини, з Талалаївщини не було абітурієнтів. Важливо, щоб учні та їхні батьки знали, що на Чернігівщині є такий унікальний і сучасний освітній заклад. У минулі роки були дев’ятикласники-абітурієнти з Талалаївщини. Більшість із них успішно закінчили ліцей.  Це такі випускники, якими можемо пишатись: Олена Мороз, Яна Цілина, Роман Попов, Ярослав Пилипенко, Олена Залізна, Валентин Зікратий, Дар’я Шкуратова, Тетяна Помогаєва, Ольга Батюта, Жанна Кієнко, Владислав Ступак, Маргарита Синько, Вікторія Циганок, Тетяна Білик та інші.

— З якими труднощами зіткнувся ліцей у відновленні навчання під час війни?


— Багато викликів, багато труднощів.Але ми тримаємося, вчимося діяти гнучко, організовувати освітній процес, науково-дослідницьку діяльність. Маленькі перемоги в царині освіти й науки роблять нас сильнішими! У пам’яті перший день війни. Вже зранку 24 лютого ми проводили евакуацію дітей. Вдалося зробити це злагоджено протягом трьох годин.

27 лютого під час бомбардування міста будівля ліцею зазнала руйнувань. 4 квітня 2022 року ми відновили навчальний процес у режимі онлайн, намагаючись згуртувати дітей та підтримати одне одного. Жоден учень не покинув навчання в ЧОНЛ! Згодом розпочались ремонтні роботи. Нам допомагала держава, обласна рада, управління освіти і науки ЧОДА, благодійні організації. Через соцмережі ми мобілізували на відновлення ліцею своїх випускників, наших друзів і знайомих з-за кордону. 1 вересня 2022 року розпочали новий навчальний рік. Подібну до нашої трагедії пережив цього року й Богодухівський ліцей Харківської області.

Вночі 15 березня 2025 року окупанти вдарили ударними БПЛА по закладу. Загорівся дах будівлі, повилітали вікна, пошкоджені стіни, двері. Ми організували на їх підтримку благодійний ярмарок. — Для всіх українців найболючіше — втрачати захисників… — На жаль, є втрати і в нашому ліцеї. 7 випускників ліцею віддали своє життя за нашу свободу. На честь їх є «Стіна пам’яті». Для нас вічно живі Богдан Супрун, Дмитро Бендик, Олег Биховець, Володимир Тищенко, Юрій Олещенко, Артем Нагайченко, Володимир Луговий. Сколихнула душу звістка про загибель на Донецькому напрямку Артема Нагайченка. Юнак писав вірші, іноді надсилав мені. Обіцяв повернутись та обов’язково приїхати в ліцей.

— Про що мрієте? Які плани на майбутнє?

— Як і всі українці — про нашу перемогу і довгоочікуваний мир. Освіта тоді матиме більше можливостей для інтеграційного розвитку, а наші діти — світле майбутнє в мирній і квітучій країні.
1 вересня 2025 року в Україні розпочинається пілотування нової моделі старшої профільної школи (за сприяння міжнародних партнерів: Організація економічного співробітництва і розвитку (ОЕСР), Світовий банк, БФ savED, БФ «Відродження», Цільовий фонд підтримки України (URTF).


До передпілоту долучено 30 шкіл-амбасадорів. Чернігівський обласний науковий ліцей — єдиний в області заклад, який у 2025/2026 н. р. апробуватиме новації змісту профільної освіти. Потрібно вивчати досвід роботи наших освітян в умовах війни. Важливо вносити зміни в освіту, орієнтуватися на європейські системи профільної освіти, спрямовані на забезпечення учнів глибокими знаннями та навичками у вибраних ними галузях. Світ мінливий і треба вдосконалюватися постійно. Особистий приклад викладача, наставника має велике значення у становленні дитини як особистості.

Джерело: "Трибуна хлібороба", Олександра Гостра
 

Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш Telegram.

Теги: педагог, освіта, Галина Сердюк