GOROD.cn.ua

“Так по двушечке или по трешечке?”. В Чернігові обговорювали вартість проїзду в тролейбусах

В залі засідань Деснянської районної ради міста Чернігова пройшли громадські обговорення з приводу підвищення вартості проїзду в тролейбусах. Але обговорювали — це дуже сильно сказно. Обговорення швидше нагадувало розмову глухих зі сліпими. “Допомогали” розібратись у всьому — наші ж, місцеві, політики. Загалом же тролейбусники захищались, політики піарились, а звичайні люди — як завжи залишилися в дурнях.


 
Позицію Управління транспорту і ЧТУ щодо підвищення вартості проїзду в тролейбусах представляли їхні керівниики — Юрій Горбань та Дмитро Лавренюк. З минулих засідань нічого особливо не змінилось, ситуація і цифри ті ж самі. Вартість проїзду, яку пропонують по обрахункам економісти 3 гривні, з яких 78 копійок — вартість електроенергії, 1,06 гривні — заробітна плата, 19 копійок — амортизація, 21 копійка — витратні матеріали і запчастини, 18 копійок — виробничі витрати. В сумі виходить навіть трохи більше трьох гривень, але просять саме три. Обгрунтування підвищення тарифу не змінилось — вартість електроенергії з 1 січня 2017 року зросла майже втричі, з 98 копійок до 2,42 гривні, мінімальна заробітна плата — з 1600 до 3200 гривень. 
 
Чернігівці, а їх зібралось зовсім небагато — близько 60 чоловік разом з чиновниками та депутатами різних рівнів і пенсіонерами, які їздять в тролейбусах безкоштовно. Позиція більшості була проста — залишити проїзд по 2 гривні. Була і хвиля критики — тролейбуси переповнені, часто не ходять взагалі, ходять вкрай рідко, як приклад найчастіше наводили 4-й маршрут. Пропозиції — збільшити кількість тролейбусів, завдяки чому мають збільшитися і надходження, купити нові тролейбуси, а потім піднімати ціни.
 
Цікава позиція декого з громадських активістів, які виступали за введення однакового тарифу для маршруток і тролейбусів. На це Юрій Горбань, який опікується транспортом міста, зазначив, що за таких умов тролейбуси будуть возити виключно пенсіонерів, “платні” ж пасажири пересядуть на маршрутки. 


 
Точка зору політиків була взагалі унікальна. Що стосується критики, особливо в плані енергоефективності, складалося враження, що підбирали запитання керівництву ЧТУ по принципу, що б спитати такого, що у вас точно немає. У тому числі і стосовно кредитування від Європейського банку реконструкції та розвитку, 4,2 мільйони євро на купівлю тролейбусів та 1,7 мільйони євро на реконструкцію контактних мереж, всього під 2 відсотки річних. Але при цьому забували і не звертали уваги на те, що це, по-перше, валютні кредити і віддавати їх доведеться у валюті незважаючи на курс гривні, а, по-друге, забуваючи, що ЧТУ збиткове комунальне підприємство, а отже віддавати всі кредити доведеться з міського бюджету. Яка буде вартість проїзду тоді?
 
Щодо маніпулювання цифрами з боку політиків — це особливий дар. Критикуючи тариф у три гривні за те, що в ньому не врахована інвестиційна складова, вони примудрилися провести “голосування” питаючи у людей лише одне - “Ви ПРОТИ, чи ЗА те, щоб проїзд коштував три гривні?”. Люди звичайно ж голосували проти, але для себе розуміли, що залишиться дві гривні. І жоден з політиків при цьому не сказав в голос, що коли до трьох гривень додати інвестиційну складову — буде десь 3,50 а може й більше! Зате політики з народом...



У порівняння з цим слова одного з присутніх чернігівців, злегка "втомленого", можливо, навіть, від спеки - “Так по двушечке или по трешечке?” - є більш чесними і відвертими...
 
Громадське обговорення закінчилось звичайним хаосом. Голосування не передбачене процедурою, але політикам захотілось показати себе і вони його “провели”. Дмитро Лавренюк, коли мова зайшла про голосування, залишив трибуну і лише спостерігав за тим, що відбувалось. Юрій Горбань взяв участь у голосуванні і був чи не єдиним, хто проголосува за 3 гривні. Хоча, знову ж таки, це голосування, не має жодної юридичної сили. В залі відразу пригадали приклад подібного голосування - “Так і Крим ми про...ли”.
 
Що буде далі? На наступний виконом, швидше за все, знову буде винесено проект рішення про підвищення вартості проїзду в тролейбусах. Виконком, якщо нічого надзвичайного не трапиться, проголосує за це. Але якщо й ні — є міський бюджет, за рахунок якого й буде погашено різницю в тарифі, тобто все одно це буде зроблено коштом чернігівців.
 
І наостанок кілька припущень. Довкола Тролейбусного управління і тарифу в 3 гривні зараз більше галасу ніж відносно 4,50 у маршрутках. Підприємство сьогодні працює в збиток, цього не приховує ніхто. Трохи виправити ситуацію може підвищення ціни на проїзд. Якщо цього не зробити, залишиться, фактично, три виходи: повністю фінансувати ЧТУ з бюджету — це, теоретично, можливо, але чи надовго бюджету вистачить?; 2 — закрити підприємство взагалі як збиткове, продати тролейбуси і контактні мережі — навіщо вони, коли є рентабельні маршрутки?; 3 — продати ЧТУ у приватні руки і нехай інший власник вирішує всі пролблеми. 
 
Кому вигідно розгойдувати ситуацію довкола ЧТУ? Перевізникам, які володіють маршрутками, адже навіщо їм такий конкурент за ціною в 3 гривні, коли у них 4,50. І, звичайно, комусь з підприємців, який, можливо, вже поклав око на ЧТУ. Зробити їх банкрутом, підняти хвилю обурення в населення, а потім виступити рятівником ситуації і викупити його за безцінь — ідеальний варіант розвитку бізнесу!
 
Цікаво, як будуть реагувати всі ті, хто сьогодні виступає проти трьох гривень, коли раптом тролейбуси на тиждень перестануть ходити взагалі, чи коли там, як у маршрутках, будуть брати ОДНОГО пільговика за рейс?












Gorod.cn.ua

Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш Telegram.

Теги: Лавренюк, тролейбуси, політики, Горбань, вартість проїзду