GOROD.cn.ua

Проїзд у тролейбусах дорожчати не буде. Поки що... Але як бути далі?

Одним з найочікуваніших рішень, яке мав сьогодні прийняти виконком Чернігівської міської ради, було підвищення вартості проїзду в міських тролейбусах до трьох гривень. Очікували його — бо на минулому тижні Робоча група з питань реалізації цінової політики в житлово-комунальному господарстві та на міському пасажирському транспорті обговорювала це питання і погодилася з аргументами на користь його підвищення. Остаточне ж рішення мав прийняти виконком.
 
З 15 серпня вартість проїзду в чернігівських тролейбусах має зрости





Проте цього не сталося. Хоча аргументи були ті ж самі — у зв'язку зі зростанням мінімальної заробітної плати до 3200 гривень зросли видатки на заробітну плату і зросла вартість електроенергії, які складають левову частку витрат тролейбусного управління. Проти прийняття даного рішення виступив член виконкому Юрій Власенко, який мотивував своє рішення тим, що не було здійснено формальні процедури, а саме не проводились громадські слухання. Заперечення Олександра Ломако стосовно того, що для підприємства-монополіста, яким є ЧТУ у сфері електротранспорту вони не є обов'язковими, до уваги не прийняли.

Від міського голови на адресу директора ЧТУ Дмитра Лавренюка дісталось чимало критики за підготовку пояснювальної записки, де були вказані відсотки, але не було зрозуміло про які цифри йде мова. Критикували ЧТУ і за те, що в новому тарифі не закладена інфестиційна складова на оновлення техніки. А коли почули пояснення, що в тарифі закладено 15 відсотків рентабельності — міський голова взагалі висловив здивування чому тоді місто дотує підприємство на майже 50 мільйонів гривень. Хоча відразу ж сам пояснив це — через безкоштовні перевезення, застарілу техніку ЧТУ глибоко дотаційне підприємство.


 
Наступного тижня мають бути проведені громадські слухання з цього питання. Зважаючи на те, що підняття вартості проїзду планувалося з 15 серпня, це рішення навіть затягуванням часу назвати складно — в запасі ще більше двох тижнів. А от додатково попрацювати, посперечатися з чернігівцями, депутатами і громадськими активістами, керівникам управління транспорту та зв'язку та ЧТУ ще доведеться. 
 
Який результат очікується від громадських обговорень? Чи буде зменшено при цьому заплановану вартість проїзду? Навряд. Швидше за все навпаки, будуть пропозиції від частини політиків і громадських активістів зрівняти ціну в маршрутках і тролейбусах, які, зважаючи на офіційність слухань, не прийняти до уваги не можна буде. І, що важливо, у їх словах теж буде логіка. Не зменшиться і кількість пільговиків, які безкоштовно їздять у тролейбусах — а їх на сьогоднішній день 67 відсотків

У зв'язку з цим варто знову підняти питання про відміну безкоштовного проїзду і запровадження адресної компенсації пільговикам — певної суми коштів на так само певну кількість поїздок у тролейбусах. Не секрет, що система безкоштовного проїзду не є справедливою, адже хтось постійно їздить у цьому транспорті, а хтось в силу різних причин (хтось хворіє, а хтось живе там, де не ходять тролейбуси), зовсім ним не користується, але замість нього їздять інші.

Є невдоволення і серед звичайних чернігівців, серед тих хто платить за проїзд (коли говорять, що платить за себе і ще трьох пенсіонерів — це не зовсім так, за них платить все місто разом і на сьогодні це сума 49 мільйонів гривень на 2017 рік!). Не може бути мови і про престижність тролейбусів до того часу, доки вони не перестануть ходити переповнені. І якраз адресна виплата компенсації дозволить пільговикам, тим же пенсіонерам, не їздити за хлібиною в інший кінець міста, бо десь там він на 10 копійок дешевший, а обирати куди витратити кошти передбачені на проїзд і їздити саме за необхідності.
 
Одним з кроків у напрямку запровадження адресної допомоги і відміни безкоштовного проїзду може стати запровадження в тролейбусах електронних квитків. Відповідне рішення - Про впровадження в господарській діяльності КП «Чернігівське тролейбусне управління» автоматизованої системи обліку оплати проїзду — було прийняте на засідання виконкому. За словами Дмитра Лавренюка, керівника ЧТУ, в Україні сьогодні є 4-5 підприємств, які готові встановити відповідні системи на умовах інвестування — міська влада нічого не платить на початку за встановлення обладнання, але виплачує певний відсоток від загальної виручки. Грошові надходження при впровадженні таких систем зростають приблизно відсотків на 30. Міський голова Владислав Атрошенко порадив при переговорах виходити з того, що для міста вигідніше платити більший відсоток, але не з загальної виручки, а від тієї суми, на який вона зросте.


 
Наступним кроком у напрямку впровадження електронного квитка, згідно з проектом рішення, є проведення конкурсу для визначення оператора системи електронного квитка. Є й велика імовірність того, що він буде проведений уже в найближчі місяці.
 
І, нарешті, маючи дані електронної системи, і ЧТУ, і управління транспорту, зможуть нарешті точно сказати, скільки ж пасажирів їздить тролейбусами. Адже всі цифри, якими до сьогодні оперували чиновники, лише орієнтовні. Крім того стане зрозуміло скільки ж їздить тролейбусами пільговиків і як часто вони їздять. Більше того, є велика імовірність того, що електронні картки дадуть таки можливість визначити не лише кількість пасажирів, а й розібратись з адресною допомогою пільговикам, а в тролейбусах почнуть сплачувати за проїзд усі без винятку.
 
Як би там не було, поки що це лише ідеї, які, тим не менше, цілком можуть бути реалізовані. В реальності ж ми маємо поки що збиткове підприємтсво, яке 7 місяців працює по заниженому тарифу і на яке лише в 2017 році буде витрачено з міського бюджету 49 мільйонів гривень. Причому тут не враховані кошти, які місто витратить на купівлю 5 нових тролейбусів для нього. 
Інформація про те, де і коли будуть проведені громадські слухання має з'явитися найближим часом. Прийти на них теж варто — має бути дуже цікаво.




Gorod.cn.ua

Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш Telegram.

Теги: Атрошенко, Власенко, лавренюк, ЧТУ, тролейбуси, електронний квиток, пільговики