Зручні автобуси середньої і великої місткості, більшість з яких нові й призначені для перевезення маломобільних груп населення, всі курсують за графіком. Так сьогодні працює сфера громадських перевезень у Чернігові. Після деблокади у місті не просто відновили роботу транспорту, а й реформували її, застосувавши європейський підхід оплати за кожен кілометр роботи, з можливістю отримати компенсацію з міського бюджету. Щоправда є АЛЕ. Отримує її тільки той, хто виконує поставлені вимоги міста: оновлює рухомий склад та дотримується розроблених графіків руху.
Так, з доріг зникли «собачі будки», водії яких самостійно вирішували чи вигідно їхати на ще одне коло не в годину пік. Сьогодні містяни користуються якісним транспортом, що рухається згідно графіків. Та три тижні тому ці досягнення опинилися під загрозою.
Начальник Чернігівської міської військової адміністрації не підписував платіжне доручення на виплату перевізникам компенсації за вже надані у березні послуги громадських перевезень. Хоча до цього питань з погодженням не виникало.
1 травня всі перевізники, які обслуговують міські автобусні маршрути у Чернігові, вимушені були припинити надання послуг – машина одна за одною з’їжджали зі своїх маршрутів – в баках закінчувалось пальне. Їм перестали його «відпускати» на заправках через накопичені борги.
Було скликано Раду оборони області, яка доручила Дмитру Брижинському розблокувати роботу громадського транспорту.
– Після її засідання начальник МВА дав слово – оплатити всі борги перевізникам двома платіжками. 6 млн грн відразу, щоб розблокувати питання та запустити автобуси. 3 млн грн – не пізніше 9 травня. Виявилося, що слово Брижинського нічого не значить, – каже про ситуацію в.о. міського голови Чернігова Олександр Ломако.
Крім того, управління транспорту Чернігівської міської ради на виконання доручення Ради оборони області, підготувало пропозиції щодо подальшої роботи громадського транспорту в місті. Один із варіантів – відкоригований помісячний кошторис витрат у межах передбачених у бюджеті на цей рік 75 млн грн. Це призведе до зменшення кількості транспорту на автобусних маршрутах та збільшення інтервалу, але дасть економію коштів міського бюджету.
– Цей лист ми направили 14 травня по системі електронного документообігу, а 16 травня ще і у письмовому вигляді принесли до МВА. Просили дати відповідь протягом двох днів, щоб прийняте рішення ми могли донести до перевізників і вони вже далі планували свою економічну діяльність, – говорить начальник управління транспорту, транспортної інфраструктури та зв'язку ЧМР Олександр Рижий.
Минуло більше тижня, але відповіді, за словами Рижого, від МВА так і немає.
– Абсолютна байдужість до інтересів містян. Таке враження що або Брижинський показує, що вага доручень Ради оборони області дорівнює нулю, або це спільна свідома позиція спровокувати хаос та зупинити місто, – зауважує в.о. міського голови Чернігова.
Зараз громадський транспорт у місті працює згідно розроблених раніше графіків, а перевізники продовжують накопичувати борги. За інформацією, яку вони надали до управління транспорту, станом на 21 травня загальна сума заборгованості чотирьох перевізників перед постачальниками сягнула вже більше 15 млн грн і кожного дня ця цифра тільки збільшуватиметься, якщо не буде прийнято відповідних рішень.
– Звертаюся також до керівника ОВА. Виділіть вже своїм підлеглим десь землю на території області, хай припинять шантажувати чернігівців. Якщо ваше слово також нічого не значить, скажіть до кого тоді звертатися. Влада міста не дозволить порушувати права чернігівців. Міський транспорт має продовжувати роботу. Тримати в заручниках все місто та свідомо зупинити під час війни громадський транспорт – це справжня диверсія, – каже Ломако.
1 травня, коли перевізники публічно розповіли про ситуацію, яка склалася з незатвердженням Брижинським платіжного доручення, була названа причина таких дій. Йшлося про те, що зі сторони МВА поставлена умова до міської ради – підпишемо, як тільки вирішите конкретні земельні питання. Мова про реєстрацію договорів оренди земельних ділянок в ЦНАПі, на які міська рада не давала дозволів, натомість це зробив Брижинський своїм розпорядженням. В ЦНАПі вчиняти будь-які дії відмовилися, посилаючись на закон, де йдеться, що питання оренди земельних ділянок, які є власністю територіальної громади міста Чернігова, вирішуються виключно сесією міської ради.
– Виключно громада міста, через обраних депутатів, має право вирішувати земельні питання. Це позиція міста, яка підтверджена офіційним документом Міністерсва юстиції України. На аналогічний запит через земельні питання від колег із м. Суми Мін‘юст чорним по білому пише: військова адміністрація не наділена правом виступати від імені громади у правовідносинах з іншими суб‘єктами. Пряма цитата: «З урахуванням наведених положень законодавства України повідомляємо, що лише за наявності відповідного рішення Верховної Ради України військова адміністрація населеного пункту (населених пунктів) наділяється можливістю реалізовувати повноваження у сфері місцевого самоврядування, у тому числі вступати від імені та в інтересах територіальної громади у відповідні правовідносини з іншими суб’єктами».
Тобто, розпорядження Брижинського про виділення землі забудовникам із фракції «Слуга народу» – це перевищення повноважень. І вимагати від посадовців міської ради його реалізації – протизаконно. Припиніть цей шантаж. Припиніть через свої меркантильні інтереси брати в заручники все місто!, – наголошує Олександр Ломако.
Ще трохи про трансформацію громадських перевезень у Чернігові...
За основу взяли досвід європейських міст, де громадський транспорт дотується з місцевого бюджету, що дозволяє надавати пасажирам якісні послуги, повністю задовольняючи їх запит. І вже не водій вирішує, коли йому вигідно їздити, а місто, як замовник послуги, регулює графіки руху і чи належної якості транспорт перевозить містян, гарантуючи надання послуг високого рівня.
Для цього порахували вартість одного кілометра роботи громадського транспорту. Вона залежить не просто від маршруту, а й від автобуса, який його обслуговує – його пасажиромісткості, типу пального і терміну експлуатації. Чим старіша машина – тим менша встановлена вартість кілометра, хоча витрати більші. Це зроблено для того, щоб стимулювати перевізників оновлювати рухомий склад і отримувати компенсацію з міського бюджету. Зараз 63 з 97 автобусів на лініях віком до п'яти років, більшість з них виготовлені з 2020 по 2024 рік.
Розмір компенсації – це різниця між вартістю кожного кілометра роботи (розрахованого за формулою, включаючи вартість пального, зарплат, страхування тощо) і зібраної виручки від продажу квитків.
Скільки за здійснені кілометри перевезень виплачують перевізнику з міського бюджету Чернігова?
Тариф, який місто встановило за кілометр, множиться на виконану роботу в кілометрах, віднімається виручка від сплати за проїзд пасажирами – це і дорівнює сумі виплат перевізнику.
Наприклад, тариф становить 44,12 грн за 1 км, а пробіг – 100 км, від продажу квитків зібрали 3500 грн: 44,12 грн *100 км – 3500 грн = 912 грн. Саме такий розмір компенсації отримає перевізник з бюджету Чернігова.
Тобто, сума компенсації з бюджету напряму залежить від зібраної виручки, тому оплату за проїзд максимально переводять в безготівкову форму, щоб мати чітку звітність і контроль.
Є маршрути, які не потребують компенсації від міста. Проте більшість надає суспільно важливу послугу, яка не може здійснюватися без фінансової підтримки. Скажімо, віддалені мікрорайоні, де люди так само хочуть вчасно за розкладом сісти в автобус і доїхати до місця призначення, в комфортному транспорті, ще й не за всі гроші світу – саме для цього й існує програма відшкодування за кілометр перевезень.
Шляхом затримки виплат компенсації перевізникам та і взагалі ігноруванням питання, пов’язаного з роботою громадського транспорту, міська військова адміністрація ставить під загрозу надання якісних послуг містянам, що є їх правом, як платників податків. Наслідками може бути збільшення часу очікування автобусів, зростання вартості проїзду, або і взагалі – повна зупинка його роботи.
Джерело: пресслужба Чернігівської міської ради
Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш
Telegram.
Теги: транспорт, перевізники, заборгованість, Брижинський